ماجرای حذف بعضی از رسانه های ایرانی از فیس بوك چه بود؟
خاتون یار ماجرای حذف بعضی از رسانه های ایرانی از فیس بوك چه بود؟
به گزارش خاتون یار به نقل از خبر آنلاین، فیس بوك، یوتیوب، گوگل و توییتر روز چهارشنبه صدها حساب كاربری ایرانی را به علت انتشار «اخبار كذب» مسدود كردند.
آن ها مدعی شده اند كه این حساب های كاربری به وسیله شبكه ای از اخبار جعلی و كاربران ساختگیِ شبكه های اجتماعی همچون فیسبوك، اینستاگرام، توییتر، گوگل پلاس و یوتیوب برخی روایت های خاص را وارد فضای مجازی می كردند و بنابراین مسدود شده اند.
به طور كلی توییتر در مجموع 284 حساب كاربری را در این رابطه بسته است و فیس بوك هم 254 صفحه و 392 حساب كاربری را در مجموعه كاری خود و اینستاگرام مسدود كرده است.
بخش زیادی از این كاربرها مربوط به صداوسیما ایران هستند و این سبب شد تا این رسانه امروز در اطلاعیه ای نسبت به اتفاقات پیش آمده واكنش نشان بدهد. صداوسیما در بیانیه خود نوشته است: « معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بار دیگر با محكومیت مسدود سازی رسانه های ایرانی مستقل در شبكه های اجتماعی و اینترنت و تكذیب قاطع ادعای اداره كنندگان آن تاكید می كند این رسانه ها با سربلندی و افتخار همواره به شعار دفاع از مظلومان و افشای جنایات نظام سلطه و ایادی آن در منطقه و جهان و انعكاس صدای بی صدایان در جهان وفادار خواهند ماند و حق اقدامات حقوقی و پیگیری بین المللی قانونی ضد اقدام كنندگان به ایجاد محدودیت برای رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی را محفوظ می دانند. این فشارها و محدود سازی ها بدون شك نشان از تأثیر گذاری قابل توجه رسانه های مستقل بر افكار عمومی باوجود هیاهوی گوش خراش تبلیغات و جریان های رسانه ای سلطه گران مستكبر و هراس آنان از روشن شدن واقعیت ها و افشای حقایق دارد و این مسیری است كه رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران با قدرت و اعتماد به نفس همچون گذشته در آن گام برخواهند داشت.»
ماجرای اخبار كذب از كجا شروع شد؟
بعد از اینكه گزارش های مختلف نشان دادند كه «اخبار كذب» انتشار یافته در فیس بوك در خلال سالیان گذشته تاثیر عجیبی روی نتایج انتخابات آمریكا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داشت موج شدیدی ضد فیس بوك به وجود آمد تا اخبار كذب را از روی سایتش حذف كند.
همه این اتفاقات سبب شد تا فیس بوك سیاست گذاری جدیدی در ارتباط با حذف اخبار كذب داشته باشد.
قرار است فیس بوك از فناوری هوش مصنوعی استفاده نماید تا به نحوی جلوی كار كرد كاربرهای تقلبی را بگیرد و از طرفی تیمی هم مقرر است در فیس بوك كار كنند تا اخبار كذب را سریعا از آن حذف نمایند. مارك زوكربرگ موسس اصلی فیس بوك در این رابطه اظهار داشت: ما نگاه كاملی به مسئولیتمان نداشتیم و این یك مشكل بزرگ بود. این اشتباه من بود و متاسفم. من فیس بوك را شروع كردم، من فیس بوك را راه انداختم و من مسئول اتفاقاتی هستم كه اینجا می افتد.
زوكربرگ اخبار تقلبی را به صورت كلی به 3 دسته تقسیم می كند؛ اخباری كه تلاش می كنند برای تبلیغات روی آن هل كلیك شوند، اخباری كه به هدف امنیتی توسط برخی كاربرهای تقلبی وارد فیس بوك می شوند و در انتها اخباری كه توسط مراكز خبری واقعی وارد فیس بوك می شوند.
به نظر می رسد كاربرهای ایرانی كه بسته شدند را فیس بوك جزو دسته دوم و سوم در نظر گرفته است.
زوكربرگ در ارتباط با این دو گروه اظهار داشت: «دسته دوم بازیگران دولی هستند، تلاش روسیه برای مداخله ها هم در این گروه هستند، این یك مشكل امنیتی است. شما هیچگاه نمی توانید این مشكل را به صورت كامل حل كنید. بنابراین تلاش می نماییم با دولت های محلی كار نماییم تا این مشكل را تا حدی حل نماییم، این موضوعی است كه در آن رشد هم داشته ایم.»
او افزود: «سومین دسته هم رسانه های واقعی هستند كه ادعا می كنند حرفشان تا حدی درست است ولی آن ها دقت و اعتبار متفاوتی دارند و این به نظرم مشكلی در حوزه آزادی بیان است. شاید آن ها حرف اشتباهی بزنند اما فكر می كنند كه راست می گویند بعد واقعا می خواهیم آن ها را ببندیم؟»
برنامه فیس بوك برای مقابله با اخبار كذب
فیسبوك برنامه های بسیار متنوعی برای مقابله با اخبار كذب دارد یكی از این برنامه ها استفاده از خبرگزاری های معتبر مثل آسوشیتد پرس است تا به كمك آن ها اخبار كذب را اخبار درست تشخیص دهند.
از سویی فیس بوك آغاز به نمره دادن به كاربرها درباره میزان قابل اعتماد بودن آن ها كرده است به صورتی كه به كاربران از 0 تا 1 یك نمره خاصی می دهد كه مشخص شود در زمینه انتشار اخبار كذب هر كاربر چقدر قابل اطمینان است.
یك سخنگوی فیس بوك در این رابطه توضیح داد: «دلیلی كه اینكار را انجام می دهیم این است مطمئن باشیم در جنگ با اخبار كذب به اندازه كافی موثر باشیم.
از بین بردن اخبار كذب، خودش خبری كذب است؟
با این وجود خیلی از رسانه های خارجی از این اقدامات فیس بوك انتقادات فراوانی انجام داده اند و از بین بردن اخبار مذب فیس بوك را خود یك خبر كذب می دانند.
یكی از انتقاداتی كه برنامه فیس بوك برای مقابله با اخبار كذب می گردد این است كه آنها قصد ندارند همه كاربرهای منتشر كننده اخبار كذب را حذف نمایند و فقط در صورتی اینكار را می كنند كه خبر كذب به فرد خاصی حمله كرده باشد.
ریچارد بلومنتال یك سناتور آمریكایی در این رابطه توضیح داد: زوكربرگ باید جواب بهتری از اینكه من اشتباه كردم می داد، در ارتباط با مدل تجاری فیس بوك موضوعات اساسی تری وجود دارند. آن ها بدون اطلاع شما اطلاعاتتان را می فروشند این موضوعی است كه باید تغییر كند. 42237
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب