بانكی پور:

نرخ موالید در 15 استان کشور افزایش پیدا کرده است

نرخ موالید در 15 استان کشور افزایش پیدا کرده است

به گزارش خاتون یار، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اشاره به این که نرخ موالید در ۱۵ استان کشور افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: مبحث پیری جمعیت مانند کرونا یک بحران است.



به گزارش خاتون یار به نقل از مهر، امیرحسین بانکی پور فرد در آئین افتتاحیه «نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت» که بامداد امروز، سه شنبه، ۲۰ شهریور ماه در مرکز قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد، اظهار نمود: حدود ۲ سال از زمان اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» می گذرد اما طی این مدت به دستاوردهای بزرگی نائل آمده ایم. بررسی ها مبین اینست که سیاست های جمعیتی به سرعت اثرگذار نیستند اما قانون جوانی جمعیت و اجرای آن اثرگذار بوده است.
رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه طی مدت زمان اجرای قانون جوانی جمعیت با مسائل مادی دست و پنجه نرم می کردیم، اظهار داشت: باآنکه مسائل مادی بر افزایش جمعیت اثرگذار می باشد اما این مسائل سبب پیشگیری از تأثیرگذاری قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت نشده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه قانون «تنظیم خانواده» در دهه ۷۰ اجرایی شده، اضافه کرد: قانون تنظیم خانواده در سال ۷۲ تصویب و اجرا شد. تصویب و اجرای قانون تنظیم خانواده سبب بروز مشکلات جمعیتی شده که با آن مواجه هستیم.
بانکی پور با اشاره به اینکه نرخ باروری از سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی محاسبه می شود، اظهار نمود: بررسی ها مبین اینست که میزان مادران ۱۵ تا ۴۹ ساله نه تنها کاسته شده بلکه افزایش پیدا کرده است. باآنکه روند مادرانه ۱۵ تا ۴۹ ساله سیر صعودی دارد اما عدد و رقم در ارتباط با آنها واقعی نیست. منظور از واقعی بودن عدد اینست که گروه سنی مادران ۱۵ تا ۴۹ ساله بر میزان افزایش نرخ جمعیت چندان اثرگذار نیستند و گروه اصلی مادران ۲۵ تا ۳۹ ساله هستند.
رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه میزان موالید کشور از سال ۹۴ روند کاهشی داشته، اظهار داشت: یک میلیون و ۵۸۰ هزار تولد در سال ۹۴ گزارش شده که این میزان به یک میلیون و ۴۰ هزار رسیده است آمار و ارقام مبین اینست که حدود یک سوم تولد سالانه کاسته شده است.
بانکی پور با اشاره به اینکه بعد از اجرای قانون پشتیبانی از خانواده و جوانی جمعیت شاهد تغییر در الگوی باروری کشور هستیم، اظهار داشت: از سال ۹۴ تا زمان آغاز قانون جوانی جمعیت، میزان نرخ حاملگی کشور حدود ۲۰ درصد کاسته شده بود اما بر مبنای آمار انتشار یافته در بهار سال جاری میزان نرخ موالید در ۱۵ استان کشور افزایش پیدا کرده است.
رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده در مجلس یازدهم اظهار داشت: الگوی فرزند سوم به میزان ۹ درصد، الگوی فرزند چهارم به میزان ۲۸ درصد، الگوی فرزند پنجم به بالا به میزان ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده است. همینطور میزان باروری مادران بیشتر از ۳۵ سال به میزان ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه در آستانه ابر بحران و خطر پیری جمعیت قرار داریم، اضافه کرد: مبحث جمعیت، مختص یک دولت یا یک اندیشه سیاسی نیست بلکه یک مبحث ملی است. قانون جوانی جمعیت، اثرگذار بوده چون که به شکل تک بعدی به مبحث جمعیت نگاه نکرده ایم. جلساتی که در ارتباط با قانون جوانی جمعیت با حضور نمایندگان دستگاه ها و ارگان های مختلف برگزار می شد به بررسی مسائل مختلف مانند مسائل اقتصادی، مهاجرت، درمان ناباروری و کاهش میزان هزینه زایمان و موارد دیگر می پرداختیم. در مجموع ۲۱ مورد که بر میزان باروری اثرگذار می باشد را شناسایی کرده و برای حل آن برنامه ریزی کردیم.
بانکی پور با اشاره به اینکه باز هم تاکید می کنم مبحث ابر بحران پیری جمعیت با اندیشه سیاسی و دولت ها ارتباطی ندارد، اضافه کرد: بر مبنای آمارهای جهانی، حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور را در سال ۱۴۳۰ سالمندان می سازند. جمعیت ۳۰ درصدی می تواند سبب تحمیل هزینه به نظام سلامت کشور شود چون که هزینه های سالمندان در نظام سلامت نسبت به جوانان حدود ۶ برابر است.
بانکی پور با اشاره به اینکه در دوران کرونا با یک بحران مواجه بودیم، اضافه کرد: مبحث پیری جمعیت مانند کرونا یک بحران است. هنگامی که با کرونا و بحران آن مواجه شدیم به علت آن که عوارض آن محسوس بود تمام جوانب زندگی را متوقف کرده و به مبارزه با آن پرداختیم. بحران پیری جمعیت، محسوس نیست؛ هنگامی که بحران جمعیت محسوس شود دیگر فرصت اقدام برای حل آن وجود ندارد.



منبع:

0.0 از 5
64
1403/06/21
13:04:22
تگهای خبر: خانواده , درمان , دستگاه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان