پیشنهاد پزشکیان برای دبیرکلی ستاد مبارزه با موادمخدر کیست؟

پیشنهاد پزشکیان برای دبیرکلی ستاد مبارزه با موادمخدر کیست؟

به گزارش خاتون یار، رئیس جمهور در حالی سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت دوازدهم و سیزدهم را بعنوان وزیر پیشنهادی کشور معرفی کرده است که باوجود برخی گمانه زنی ها، فعلاً از دبیرکل انتخابی خود برای ستاد مبارزه با مواد مخدر نامی نبرده است.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال ۱۳۶۷ به منظور جلوگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق موادمخدر و به باعث ماده ۳۳ قانون مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده و از آن زمان تابحال در این سنوات ۹ نفر همچون مختار کلانتری، رضا سیف اللهی، محمد فلاح، علی هاشمی، فداحسین مالکی، احمدی مقدم، مصطفی محمدنجار، عبدالرضا رحمانی فضلی و اسکندر مومنی در فهرست دبیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داشته اند.
دراین میان اما طی دو دوره وزیر کشور با حفظ سمت بعنوان دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم منصوب می شد؛ در دوره ای که مصطفی محمدنجار و عبدالرضا رحمانی فضلی به ترتیب طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ بعنوان وزیر کشور انتخاب شدند، به صورت همزمان و با حفظ سمت بعنوان دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم عرضه شدند و درنهایت در سال ۱۳۹۷ بود که رحمانی فضلی در نامه ای به رئیس جمهور وقت، درخواست نمود با عنایت به گستردگی اهداف، اختیارات و مسئولیت های ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، فرد دیگری را بعنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تعیین و منصوب کند که به دنبال آن در مهرماه سال ۱۳۹۷ رئیس جمهور در حکمی اسکندر مومنی را بعنوان «دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر» انتخاب کرد.
حالا اما بعد از فعالیت حدود ۶ ساله سردار مومنی در ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئیس جمهور دولت چهاردهم وی را بعنوان وزیر پیشنهادی کشور معرفی کرده است.


روش های پیشگیری، درمان، مقابله و کاهش تقاضای موادمخدر نیازمند تغییر الگو و به روز رسانی است

محققان و درمانگران حوزه اعتیاد از رئیس جمهور می خواهند که فرد منتخب برای دبیری ستاد، دارای دانش به روز و متخصص این حوزه باشد که عباس دیلمی زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در اینباره به ایسنا می گوید: رئیس جمهور بعنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ضروری است به مبحث اعتیاد نگاهی اجتماعی داشته باشد چونکه تنها ۱۰ درصد از مساله کاهش تقاضای مواد مخدر پزشکی و ۹۰ درصد آن اجتماعی است. اگر ایشان بعنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار باشد، برای این حوزه انرژی و وقت بگذارند، ضروری است نگاهی اجتماعی به این حوزه داشته باشند.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به قانون راه اندازی ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب سال ۱۳۶۸، می افزاید: حدود ۳۵ سال قبل ساختاری تحت عنوان ستاد مبارزه با مواد مخدر چیده شده که طی این سنوات ساختار سازمانی ستاد تغییری نکرده و این درحالیست که طی این مدت با تغییر الگوی مصرف و انواع مواد مخدر مواجه بوده ایم، حال آن که فروشندگان مواد مخدر با توجه به تغییر الگوی مصرف و تولید انواع مواد مخدر جدید هر روز درحال بروزرسانی خود هستند.
مدیر عامل جمعیت خیریه تولد باردیگر با تکیه بر این که در حال حاضر ساختار دانش اعتیاد دارای مشکلاتی است، یادآور می شود: طول مدت زمان انجام پژوهش و طول مدت زمانیکه این پژوهش به دست مجری و در اختیار جامعه قرار می گیرد، زمان بر است از همین رو باید حجم اطلاعاتی که در رابطه با تغییر الگوی مصرف، حوزه درمان و حوزه پیشگیری در کشور وجود دارد به سرعت با اصلاحات به روز در قانون لحاظ شود. باید طی چند ماه اطلاعات را جمع آوری و برای روش پیشگیری، درمان، مقابله و کاهش تقاضا، تغییر الگو دهیم و به روز باشیم. هم اکنون نسبت به این موضوعات عقب تر هستیم و باید ورودی به روز داشته باشیم.
وی ضمن اشاره به این که در حوزه درمان اعتیاد مشکل اساسی در ساختار سیاستگذاری وجود دارد، تصریح می کند: مصرف مواد مخدر از سمت مواد کم خطر به سمت مواد پرخطر حرکت کرده که این مورد ناشی از دو عامل تحریم و اقتصاد و حقوق بشر است. یعنی کسانی که ما را تحریم کردند به ما ضربه زده و وضعیت فقرا را بدتر کردند، این درحالیست که با هوشمندانه عمل کردن و پردازش اطلاعات به روز میتوان مصرف کنندگان مواد پرخطر را به سمت مصرف مواد کم خطر سوق و به مرور آنها را درمان نماییم.


دولت چهاردهم یکبار برای همیشه، سیاستگذار حوزه درمان اعتیاد را مشخص کند

طرح های عجیب و غریب ساماندهی معتادان متجاهر راه به مقصد نمی برد

رامین رادفر، درمانگر و پژوهشگر حوزه اعتیاد هم به ایسنا می گوید: دکتر پزشکیان باید وزیر رفاه، وزیر بهداشت و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر را از میان اشخاصی تعیین کند که خودشان گرفتار انگ و تبعیض زدن نسبت به مساله اعتیاد، درمانگران و معتادان نباشند و بر وظایف خود هم مسلط باشند.
وی ضمن اشاره به این که جلوگیری از اعتیاد در راس مبحث مبارزه با مواد مخدر قرار دارد اما اتفاقی خاص رخ نداده است، خاطرنشان می کند: پیشگیری یک مداخله مبتنی بر شواهد با حفظ اصول است. اثرگذاری جلوگیری از اعتیاد زمانی موثر است که مداخله، طراحی دقیق و با درنظر گرفتن همه المان ها اتفاق بیفتد. در عین حال هم باید توجه کرد که جلوگیری از اعتیاد نمی تواند نتیجه زودبازده دهد.
این پژوهشگر حوزه درمان اعتیاد در ادامه ضمن گریزی به وضعیت درمان اعتیاد در کشور، تاکید می کند: در حوزه درمان اعتیاد، در دولت چهاردهم، وزارت بهداشت یکبار برای همیشه تکلیف خویش را با سازمان غذا و دارو مشخص نماید که آیا این سازمان در حوزه درمان اعتیاد سیاستگذار است یا وزارت بهداشت؟ قاعدتا سازمان غذا و دارو ابزار وزارت بهداشت در جهت سیاست گذاری های حوزه درمان است، اما طی مدت اخیر مشاهده شد که سازمان غذا و دارو به جای وزارت بهداشت در این عرصه تصمیم گیری کرده است.
رادفر در ادامه ضمن اشاره به حوزه مقابله با عرضه هم بیان می کند: حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر یک علم است و این علم مانند هر علمی در کشور، نیازمند مطابقت با استانداردهای جهانی به روز، مبتنی بر شواهد و هدفمند است. طرح های عجیب و غریب ساماندهی معتادان متجاهر راهی به مقصد نمی برد و این درحالیست که چندین سال است نیروی انتظامی درحال اجرای طرح های ساماندهی معتادان متجاهری است که بعد از مدتی باردیگر به چرخه اعتیاد بازمی گردند.


صرف بودجه های میلیاردی برای برنامه های جلوگیری از اعتیاد نتیجه بخش بوده است؟

هومان نارنجی ها، پژوهشگر حوزه اعتیاد هم در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر و فعالیتهای پیشگیری و درمان اعتیاد به دبیرکلی نیاز است که بعنوان معاون رئیس جمهور در این عرصه بر وضعیت اعتیاد در کشور مسلط و دارای دانش به روز و متخصص این حوزه باشد، در عین حال به ایسنا می گوید: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نباید دارای دو سمت باشد، در ادوار گذشته برای دوره ای باب شده بود که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به صورت همزمان وزیر کشور هم بود و دیگر امکان وقت گذاشتن کافی برای حوزه اعتیاد فراهم نمی شد.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد در ادامه ضمن اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای حوزه اعتیاد، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان از بودجه حوزه درمان اعتیاد به بخش خصوصی و همینطور ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب ها اختصاص یافته است حال آن که هم اکنون ساماندهی معتادان متجاهر هم با روش های غیراصولی در حال انجام می باشد و درنهایت هم باید گفت این شیوه به سر انجام نمی رسد.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد با تکیه بر این که سالانه بودجه های چند صد میلیاردی برای ساماندهی معتادان متجاهر هزینه می شود که این مورد هم اثربخشی ریشه ای ندارد، اضافه کرد: تنها مزیت ساماندهی معتادان متجاهر زیبایی چهره شهر است.
وی دیگر خصوصیت دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر را توجه به همه موضوعات در ارتباط با اعتیاد دانست و اضافه کرد: باید برنامه های جامع و موثری برای جلوگیری از اعتیاد در سطح کشور داشته باشیم. اگر بودجه هایی که در ایران به بحث پیشگیری و کاهش صدمه اختصاص می یابد را با کشورهای دیگر مقایسه نماییم متوجه می شویم آنطور که باید به برنامه های پیشگیری توجه نمی گردد. برنامه های پیشگیری باید به نحوی باشد که واکسن فرهنگی آن به جامعه تزریق شده باشد؛ با ساخت یک تیزر و فیلم نمی توان پیشگیری کرد. در این رابطه باید واکسیناسیون فرهنگی شکل گرفته باشد.




منبع:

0.0 از 5
241
1403/05/26
14:37:42
تگهای خبر: استاندارد , پزشك , تولید , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان