طی یادداشتی مطرح شد؛
الگوپذیری زنان ایرانی از حضرت زینب در روند پیروزی انقلاب
خاتون یار: پژوهشگر حوزه زنان طی یادداشتی به موضوع الگوپذیری زنان ایرانی از حضرت زینب در روند پیروزی انقلاب پرداخت.
به گزارش خاتون یار به نقل از مهر، فاطمه مهربان پژوهشگر حوزه زنان طی یادداشتی به موضوع «الگوپذیری زنان ایرانی از حضرت زینب در روند پیروزی انقلاب» پرداخت که جزئیات این یادداشت به شرح زیر است: مهم ترین رسالت جامعه اسلامی ایران، شناسایی الگوهای دینی و اسلامی در زندگی است. معرفی این الگوها در مسایل زنان از ضروری ترین نیازها در شناخت صحیح شخصیت انسانی و جایگاه اجتماعی زنان است. زنان مسلمان همیشه در صحنه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از صدر اسلام تا به امروز، حضور جدی داشته اند. نمونه اینگونه فعالیت ها از طرف زنان مسلمان در مواردی مانند نهضت تنباکو، مشروطه مقابله با کشف حجاب و روند انقلاب اسلامی ایران به خوبی نمایان است. بدون شک این الگوپذیری بر گرفته از نقش حضرت زینب در واقعه کربلا است. رهبری حضرت زینب (علیها السلام) در جریان عاشورا و استواری وی در این راه، همیشه در جوامع اسلامی به عنوان الگوی برتر و بی نظیر در نزد زنان بوده است. بااینکه در قیام ها و مبارزات، حضور فیزیکی مردان مانع از برجستگی نقش زنان می شود، اما بدیهی است اصول اولیه برای ایجاد مقدمات در قیام ها و مبارزات به نقش غیرمستقیم زنان مرتبط می شود. باتوجه به شرایط موجود در دوره پیش از انقلاب اسلامی، تعیین الگو و سرمشق از طرف زنان ایرانی برای شرکت در مبارزات انقلابی، ضرورت داشت. تبیین الگو در حرکت های اجتماعی در حقیقت به عنوان هدف و مسیری مشخص برای زنان ایران به شمار می رفت. بنابر این نخستین توجه زنان مسلمان ایرانی و مبارز، توجه به امر حجاب و پوشش مناسب بود. به عبارتی زنان مبارز ایرانی، ارزش های مذهبی خودرا از ارزش های مورد تبلیغ دوره ی پهلوی جدا کردند. می توان چنین اظهار نمود که شرکت زنان ایرانی در صفوف مقدم انقلاب اسلامی ایران، نشان دهنده عدم انطباق خواسته های فرهنگی آنان با فرهنگ رایج در جامعه ایران بود. حضور زنان در صحنه های انقلاب، نشان گر نفی نظریه «حجاب مانعی برای زن» بود. بدین ترتیب با اتخاذ حجاب، نخستین قدمهای زنان ایران در ورود به مبارزات انقلابی برداشته شد. بدون شک اتخاذ پوشش اسلامی از طرف زنان ایرانی با پیروی از الگویی مانند حضرت زینب بود. زنان به این درک رسیده بودند که در عین حفظ ضوابط و موازین شرعی، می توانند در سازندگی و ایجاد یک جامعه اسلامی سهیم باشند. الگوپذیری زنان ایران را می توان به وضوح در سخنان امام خمینی یافت. ایشان در سخنان خود با اشاره به شجاعت حضرت زینب زنان جامعه ایران را به زنان صدر اسلام تشبیه کردند. (۱) این سخن بیان گر این مطلب است که ادعای مخالفین حجاب در خصوص این که حجاب مانع فعالیت زن است، ادعایی پوچ و بیهوده است. هدف آنها از طرح این ادعا، چیزی جز سودجویی و پرداختن به لهو و لعب نیست. اتخاذ حجاب از طرف زنان، افزایش ایمان و رشد آگاهی های سیاسی، مذهبی و فرهنگی آنان را بدنبال داشت. به تعبیر امام خمینی (ره) «زنان ایران، آزادی خودرا در پوشش اسلامی یافته بودند» (۲) نقش زنان در قیام و مبارزات انقلاب اسلامی الف: افزایش روحیه مبارزه و شجاعت مردان یک اصل مهم در مبارزات زنان، نقش رهبری زنان در قیام و مبارزات انقلاب اسلامی است. نقش این امر به شکل افزایش روحیه ی نبرد و ایجاد نیروی شجاعت مردان نمودار است. به عبارتی، زنان در انقلاب اسلامی ایران با حضور در صحنه های مبارزه، نقش اصلی را در عبرت گیری مردان ایفا می کردند. الگوپذیری زنان ایران از حضرت زینب به حرکت و رهبریت آنها در انقلاب اسلامی ایران زیبایی و هدف بخشید. حضرت زینب نه فقط در روند نهضت کربلا، با استقامت و بردباری خود موجب تثبیت روحیه ی خانواده خود در وضعیت بحرانی شد، بلکه بعد از کربلا نیز با سخنان قاطع خویش مقابل حکومت یزید، حیرت حاضرین را برانگیخت. (۳) سخنان امام خمینی در تجلیل از مقام زن، بیان گر مطالب فوق است. ایشان در سخنانی از مقام زنان، خصوصاً زنان قم تجلیل کرده و به شرکت آنها در مبارزات انقلاب اسلامی اشاره نموده است. امام صریحاً ذکر کرده اند که زنان در صفوف مقدم نهضت بودند و مردها از زنان الهام می گرفتند. (۴) در سخنرانی دیگری امام خمینی ضمن تشکر از بانوان، شجاعت زنان را عامل افزایش شجاعت مردان ذکر کردند. (۵) زنان ایران مبارزات مستقیم خودرا با حضور در تظاهرات شروع کردند. حضور آنان در تظاهرات به عنوان یک عنصر تکمیل کننده در کنار مردان محسوب می شد. طبق اسناد و مدارک موجود، اسامی خیلی از زنان محصل و دانشجو ثبت شده که نشان گر حضور فعال آنها در برقراری تظاهرات است. تقویت حضور زنان در روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یک اصل مهم را در جامعه ی ایران آشکار کرد و آن نیروی بزرگ زنان بود که تا آن زمان، این چنین جدی و گسترده، نیروی باطنی خودرا به نمایش نگذاشته بود. روند کارهای گسترده زنان نشان میدهد که نوع فعالیت آنها همانند کارهای مردان بوده است. اتخاذ اصول اولیه به تبعیت از حضرت زینب از طرف زنان ایران نیروی ناشناخته آنان را نه فقط بر مردان، بلکه بر تمامی جوامع مسلمان و غیر مسلمان آشکار کرد. زنان ایران با حفظ موازین شرعی و با رعایت اصول اسلامی، نه فقط از جریانات سیاسی و فعالیت در مبارزات عقب نماندند، بلکه خود نیز به عنوان نقش تعیین کننده، در جریانات سیاسی سهیم شدند. اتخاذ پوشش اسلامی، پیش قدم بودن در مبارزات انقلابی، ایجاد جلسات سیاسی، شرکت در تظاهرات و ایستادگی در مقابل مسلسل ها نشان میدهد که زنان ایران نه فقط در امور سیاسی نسبت به مردان عقب نبودند، بلکه حضور آنان در فعالیت ها، نیرو و قوت مردان را تقویت می بخشید. امام خمینی نیز نقش بانوان را در نهضت اسلامی بالاتر از نقش مردان اعلام نمودند. (۶) اسارت و تحمل شکنجه دستگیری زنان مبارز و شکنجه کردن آنها از طرف ساواک، نشان گر الگوپذیری دقیق زنان ایران به تبعیت از حضرت زینب است. مدارک و اسناد نشان میدهد که ساواک در شکنجه کردن مبارزین هیچ تفاوتی میان زن و مرد قایل نبود. عده ای از مبارزین زن تا آخرین لحظه زیر شکنجه مقاومت کرده و حتی از گفتن نام حقیقی خویش، خودداری می کردند. (۷) شهادت طلبی مهم ترین و برجسته ترین اصل که روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تسریع می کرد، نقش شهادت طلبی زنان ایران و ترویج فرهنگ آن در بین جامعه بود. والاترین درجه فداکاری زنان ایران به شکل شهادت نمودار شد که به عنوان آخرین اقدام لازم در تکمیل روند مبارزات مورد استفاده قرار گرفت. این امر به تبعیت از حضرت زینب بود. حضرت زینب نه فقط در مقابل اجساد شهدای کربلا و خصوصاً امام حسین جزع نکرد، بلکه با صراحت فرمود: «ما رایت الا جمیلا» آن چه می بینم جز زیبایی چیز دیگری نیست. پرده گذاشتن بر صحنه های فجیع کربلا و نگریستن به شهادت و زیبایی آن، نشان گر اوج استقامت و صبوری حضرت زینب است. شهادت طلبی زنان ایران در پیشبرد پیروزی انقلاب اسلامی آن چنان مهم بود که امام خمینی دراین زمینه خطاب به زنان فرمود: «به شما که با مبارزات خویش، روی ابرقدرت ها را سیاه کردید، درود می فرستم و در مقابل صبر و استقامتتان خاضع وخاشعم.» (۸) هم چنین در پیامی دیگر شجاعت زنان و شهادت طلبی آنان را برخاسته از نور ایمان معرفی نمود (۹) بدین سبب با بررسی روند کارهای زنان در جریان انقلاب اسلامی می توان به این نتیجه دست یافت که زنان به عنوان قشری از افراد جامعه، بطور مستقل ایفای نقش می کردند. این ادعا که زنان در مسایل سیاسی و اجتماعی دنباله رو مردان هستند، نظریه صحیحی نیست. روند کارهای زنان ایران نشان میدهد که آنان با درک اصول و آگاهی های مستقل سیاسی، در کارهای سیاسی شرکت می کردند؛ برای اینکه تبعیت زنان از مردان منجر به توقف فعالیت آنها و حتی تضعیف کردن روحیه مردان در وضعیت بحرانی می شد. بنابر این نیرویی برتر در تثبیت کارهای زنان ایران لازم بود که این نیرو بوسیله تبیین الگو و پیروی از بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب امکان پذیر شد. پانوشت:
۱. صحیفه ی نور، جلد ۶، ص ۱۸۷ ۲. همان، جلد ۲، ص ۲۵۹ ۳. اللهوف، ص ۲۳۷ ۴. صحیفه ی نور، جلد ۵، ص ۱۷۶ ۵. همان، جلد ۵، ص ۱۵۳ ۶. صحیفه ی نور، جلد ۱۸، ص ۲۶۲ ۷. اسرار زندان اوین، ص ۷۸ و ۱۲۵ ۸. صحیفه ی نور، جلد ۱۴، ص ۱۰ ۹. همان، جلد ۶، ص ۱۲۰
منبع: khatoonyar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب