رصد و احصای مسائل دختران دانش آموز در 499 شهرستان

رصد و احصای مسائل دختران دانش آموز در 499 شهرستان

به گزارش خاتون یار، دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش وپرورش و مشاور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرائی سازی عدالت تربیتی از پیمایش و رصد مسائل دختران در 499 شهرستان در سطح کشور طی سه ماه گذشته آگاهی داد و اظهار داشت: احصای مسائل دختران در همه شهرستان ها و با همراهی ظرفیت های مردمی و جامعه نخبگانی و باتوجه به زیست بوم هر استان، صورت گرفته، نیازها و اولویت بندی مناطق بررسی و بدنبال آن برنامه تقسیم کار ملی دراین زمینه درحال تدوین است.


شهره صادقی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تشکیل کارگروهی تحت عنوان «کوثر» جهت شناسایی و حل مسائل تربیتی دختران دانش آموز از زمستان سال قبل اظهار داشت: کارگروه کوثر با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و دولتی، جهت رسیدگی به مسائل دختران دانش آموز، اهدافی را پیگیری می کند.
وی ادامه داد: رصد لطمه های اجتماعی و مسائل مربوط به دختران، شناخت روند تغییرات، وضع موجود، شناخت عوامل تعیین کننده، عوامل خطر و ارتباط آنها با لطمه های اجتماعی از اهداف مهم کارگروه کوثر است تا از این طریق بتواند روند تغییرات را دیده بانی کرده و برنامه ریزی های مبتنی بر شواهد را انجام دهد.
بنابراعلام دبیر کارگروه کوثر وزارت آموزش و پرورش، جامعه هدف کارگروه کوثر هفت میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۲۲ دانش آموز دختر در ۳۶ هزار و ۱۴۰ مدرسه سراسر کشور است که از این تعداد چهار میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۱۴ دانش آموز در مقطع ابتدایی، یک میلیون و ۷۷۰ هزار و ۳۵۹ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۴۹ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
صادقی بیان کرد: قاعدتا طی این سال ها نهادهای مختلف اقداماتی در انجام پیمایش های گوناگون داشته و هم آمارهایی جمع آوری شده است؛ اما هدفگذاری کارگروه به این نحو بود که بتوان متمرکز، نقطه هدف خودرا تا سطح مناطق آموزشی پیش ببریم.
وی اظهار داشت: بطور مشخص طی یک بررسی عمیق همه مسائل شامل مشکلات، نقاط قوت و نقاط ضعف مورد رصد قرار گرفته است.
وی افزود: در این اقدام بدنبال نسخه واحد برای همه کشور نیستیم، براین اساس این کارگروه در سه ماه اخیر مبادرت به انجام پیمایش و جمع آوری داده های شهرستان ها و مناطق آموزشی کرده است؛ به شکلی که بیش از ۴۹۹ شهرستان را در سراسر کشور مورد پیمایش و رصد قرار داده است.
مشاور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرائی سازی عدالت تربیتی با اشاره به این که هم اکنون اطلاعات جمع آوری و تحلیل شده اند و همین طور به موازات شروع پیمایش شهرستان ها، پیمایش مناطق آموزشی را نیز آغاز نموده ایم اظهار داشت: احصای نظام مسائل دختران در همه شهرستان ها و با همراهی ظرفیت های مردمی و جامعه نخبگانی و البته باتوجه به زیست بوم استانی انجام شده و درنهایت نیازها و اولویت بندی مناطق بررسی و بدنبال آن، برنامه تقسیم کار ملی دراین زمینه درحال تدوین است.
صادقی افزود: هدف گذاری کارگروه کوثر برای به دست آوردن داده ها و مسائل و نقشه اجتماعی این مناطق برمبنای عوامل تعیین کننده و همین طور ظرفیت دستگاه های اجرائی کشور انجام شده و با بهره گیری از پتانسیل اعضای کارگروه کوثر، می توانیم نیازها و اولویت ها را شناسایی و سپس الگوها و برنامه های مبتنی بر وضعیت لطمه های اجتماعی دانش آموزان دختر در هر استان و شهرستان را باتوجه به شرایط آنها به کمک کارگروه های استانی اجرائی نماییم.


تشکیل دبیرخانه رصد لطمه های اجتماعی در تمام استان ها

وی با اشاره به این که در این جهت کارگروه کوثر اقدامات دیگری هم انجام داده و آن تشکیل دبیرخانه رصد لطمه های اجتماعی در تمام استانها با شکل گیری کارگروه های استانی و شهرستانی است اظهار داشت: هدف از این جلسات که با حضور فعال مدیران کل استانی و دبیران قرارگاه برگزار می شود، مشارکت و همگرایی نیروهای جهادی و فعال درون سازمانی و برون سازمانی بمنظور پرهیز از جزیره ای عمل کردن و همین طور جلوگیری از هدر رفت منابع، مداخلات بهنگام و اثربخش در زمینه پیش گیری از لطمه های اجتماعی در کف میدان و ایجاد مشارکت میان دستگاه های مختلف، طراحی و تدوین برنامه ها و الگوهای بومی، منطقه ای و استانی بوده است.
مشاور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرائی سازی عدالت تربیتی افزود: در این خصوص در گذشته همیشه برنامه ها و طرح هایی در حوزه آگاه سازی و مداخله سطح یک و دو از طرف دستگاه های کشوری طراحی شده و به استانها ابلاغ می شد، ولی کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر امسال هدف گذاری متفاوتی دارد و برمبنای وضع موجود، نیازها و اولویت ها، مطابق الگوی زیست بوم اجتماعی استان برنامه ریزی می شود.
صادقی با اعلان اینکه برای شهرستان هایی که در زمینه لطمه های اجتماعی ریسک بالایی دارند، برنامه های مختلفی همچون برنامه های آگاه سازی و آموزش در جمعیت دختران دانش آموز، آگاه سازی در گروههای پرخطر و همین طور غربالگری ها و مداخلات لازم به انجام می رسد اظهار داشت: نقش کارگروه کوثر ارتباط بین بخشی دستگاهها و نیروهای جهادی در حوزه تبادل داده و اطلاعات و تجمیع ظرفیت ها و امکانات دستگاه هاست.
وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه ستادی کارگروه کوثر با حضور نمایندگان ذی ربط از دستگاه های مختلف در روز نوزدهم اردیبهشت سال جاری اظهار داشت: رصد مسائل دختران، ارائه راه حل و برنامه مناسب جهت حل مسائل، تصویب و اصلاح قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل های مربوط به وضعیت تربیتی و آموزشی دختران، بسیج ظرفیت ها و امکانات درون و برون آموزش و پرورش و تعمیم نقش به متولیان تربیت دختران در کشور پیرو برنامه ریزی و سیاست گذاری در این خصوص همچون اهداف جلسه مذکور بودند.
دبیر کارگروه کوثر وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: در این نشست امکانات و ظرفیت های دستگاه های متبوع برای استفاده و درج در سند تقسیم کار ملی اعلام و بررسی شدند. ارائه راه حل و برنامه مناسب جهت حل مسایل بواسطه تجمیع ظرفیت ها، موضوع برگزاری اولین جلسه کارگروه بود. در این نشست معاونین وزارت آموزش و پرورش، مشاوران بانوان وزارتخانه های بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان، کشور و مشاوران امور بانوان از سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد کانون های مساجد کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج جامعه زنان کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز وکلا و روانشناسان قوه قضائیه و بنیاد عفاف و حجاب حضور داشتند.




منبع:

0.0 از 5
389
1402/02/25
00:26:24
تگهای خبر: آموزشی , دستگاه , دولت , روانشناس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان