عادی انگاری تقلب و کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان

عادی انگاری تقلب و کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان

به گزارش خاتون یار یک روانشناس ضمن اشاره به حضوری شدن آموزش ها و کاهش امکان تقلب دانش آموزان، اظهار داشت: دانش آموزان در آموزش مجازی به سادگی تقلب کردن را از یکدیگر آموختند و به شکلی میتوان گفت این امر برایشان عادی شد و الان حضوری شدن کلاسها و کاهش امکان تقلب منجر به افت تحصیلی آنها و در نهایت ایجاد خود پنداره ضعیف و کاهش اعتماد به نفس در دانش آموزان شده است، به صورتی که گاها به غلط تصور می کنند از هوش خوبی برای تحصیل برخوردار نیستند و نمی توانند از پس دروس برآیند.


گوهر یسنا انزانی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دانش آموزان بعد از حدود دو سال آموزش مجازی و شرایطی که برای آنها امکان تقلب کردن را راحتتر کرده بود حالا با حضوری شدن آموزشها در شریط حادی به سر می برند، اظهار نمود: در طول آموزش مجازی گاها دانش آموزان به سادگی تقلب می کردند و متوجه نبودند که دلیل امتحان دادن سنجش آنها است، ازاین رو حالا با حضوری شدن کلاسها دانش آموزان در شرایط نا ایمن روانی قرار دارند.
وی افت تحصیل را با افزایش تقلب، افسردگی، اضطراب، گرایش به اعتیاد، حقارت و درماندگی در ارتباط دانست و افزود: در چنین شرایطی فرد خویش را حقیر می بیند و تصمیم گیری برایش سخت می شود. در عین حال این امکان وجود دارد که این افراد تحت سلطه هم سالان خود قرار گیرند و گوشه گیر شوند چونکه در چنین شرایطی مضطرب شده و از شکست خوردن و دوست داشتنی نبودن می ترسند.
انزانی با اشاره به اینکه اغلب دانش آموزان نوعی بی صداقتی تحصیلی یا همان تقلب کردن که نوعی جعل دانش است را در دوران تحصیل خود نشان می دهند، خاطرنشان کرد: تقلب یعنی تخلف از هنجارها و تقلب کردن یک مبحث مهم اجتماعی است که می تواند منجر به کاهش اعتماد اجتماعی شود. همچون عمده علل تقلب کردن ضعف تحصیلی، نداشتن آگاهی، ارتقاء نمره، ترس از شکست خوردن، ترس از قضاوت شدن، ترس از دوست داشتنی نبودن، احساس عدم امنیت نسبت به نوع برخورد والدین با نمره پایین و احتیاج به جلب توجه است. درواقع گرایش به تقلب می تواند دو حالت داشته باشد؛ یا این تقلب تحت تأثیر عوامل درونی نظیر ترس از تحقیر و احساس لذت از غرور بعد از تقلب و یا تحت تأثیر عوامل بیرونی نظیر سخت بودن تکلیف و فشارهای والدین و مقایسه دانش آموزان با هم سالان است. از طرفی این نکته را هم باید در نظر گرفت که والدین متقلب می توانند فرزندان متقلبی داشته باشند و نوع رفتار والدین هم در بروز چنین رفتارهایی در فرزندان بسیار موثر است.
وی همینطور این را هم اظهار داشت که افت تحصیلی احساسات ناخوشایند روحی و روانی را در دانش آموزان بوجود آورده و منجر به برقراری ارتباطات نامناسب با محیط، کاهش اعتماد به نفس، افسردگی، اختلالات شخصیت، استرس و اضطراب می شود.
انزانی با اشاره به اینکه دانش آموزانی که برای کسب نمره مطالب درسی را حفظ می کنند، در نهایت با ضعف در قدرت تفکر، استدلال و نوآوری روبرو شده و خیلی زود از درس خسته می شوند، به سرزنش و مقایسه دانش آموزان از جانب والدین هم اشاره نمود و افزود: خیلی از اوقات والدین برای تحقق آرزوهای دست نیافته خود به سرزنش و مقایسه فرزندانشان روی می آورند. همینطور ترس از قضاوت دیگران و این که اطرافیان درباره فرزندان آنها چه فکر می کنند هم سبب می شود خیلی از والدین فرزندان خویش را با هم سالانشان مقایسه کنند. گاها آگاهی و اطلاعات والدین نسبت به استعداد بچه ها پایین است و همین مساله سبب می شود توانایی های منحصر به فرد بچه را نبینند ازاین رو همواره سفارش می نماییم والدین با رفتن به مشاور آگاه، فرزند خویش را استعدادیابی کرده و متوجه شوند وی در چه حوزه ای توانایی دارد.
این روانشناس خطاب به والدین افزود: کمبود و آرزوهای خویش را بر روی فرزندانتان فرافکنی نکنید چونکه این مقایسه ها منجر به ایجاد ترس از دوست داشتنی نبودن، ترس بی ارزش بودن، ترس از قضاوت شدن، ترس از اشتباه کردن، ترس از شکست خوردن و از طرفی افزایش عقده حقارت، حس افسردگی، اضطراب و اختلالات روحی شدید در آنها می شود که در صورت عدم درمان تا آخر عمر به همراه فرزند باقی خواهد ماند.
به گفته این رواشناس، طی دو سال گذشته و با پاندمی کووید ۱۹، اختلالات روحی و روانی در دانش آموزان افزایش داشته و لازم است در این شرایط والدین مهارت های اجتماعی را آموخته و این مهارت ها را به فرزندان خود هم بیاموزند.
وی در انتهای سخنان خود مهارت مدیریت خشم، ارتباط موثر، مدیریت زمان، عادات مطالعه و ارتباطات موثر را همچون مهارت های اجتماعی مورد نیاز فرزندان عنوان نمود و این را هم اظهار داشت که تا هر اندازه مهارت های اجتماعی فرزندان افزیش پیدا کند آنها با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف می توانند از پس مسائل برآیند، ازاین رو در ابتدا لازم است والدین مهارت های اجتماعی خویش را افزایش داده و سپس این مهارت ها را به فرزندان هم منتقل کنند.



0.0 از 5
779
1400/09/16
12:51:09
تگهای خبر: درمان , رفتار , فرزند , قلب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان