مطالعه شب تا بامداد امتحان آری یا خیر؟
به گزارش خاتون یار یک روانشناس با تاکید بر اهمیت خواب، تغذیه و نوشیدن آب مناسب در شب و روز امتحان، اظهار داشت: بااینکه نمی توان اثر خواب مناسب را بر کسب نمره مناسب نادیده گرفت اما نمی توان بطور صد درصد گفت مطالعه شب تا بامداد امتحان اشتباه است. نوع مطالعه افراد با یکدیگر متفاوت می باشد و نکته حائز اهمیت این است که دانش آموزان باید در ابتدا زمان مناسب مطالعه خودرا که در آن کارایی بالایی دارند؛ شناسایی کنند.
گوهر یسنا انزانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: توجه به تغذیه، خواب و نوشیدن آب کافی و مناسب در شب های امتحان بسیار حائز اهمیت می باشد. برخی افراد در طول روز مطالعه مفید و برخی شب هنگام کارایی بهتری برای مطالعه دارند. ابتدا باید توجه کرد که هر فرد از چه سیستم مطالعه ای استفاده می نماید و اینطور زمان مطالعه مفید و مناسب را پیدا کرد.
این روانشناس افزود: برخی فقط به سبب کاهش عوامل مزاحم، هنگام شب آغاز به درس خواندن می کنند، در چنین مواقعی باید از خانواده خواهش کرد که با رعایت بیشتر، عوامل مزاحم را کاهش دهند، اما برخی بطور کلی در شب هنگام مطالعه بهتری دارند. چنین افرادی باید در نظر بگیرند در زمانی که مطالعه برایشان کارایی لازم را ندارد خواب کافی داشته باشند تا هنگام امتحان گرفتار کمبود خواب نشوند.
وی ادامه داد: بطور کلی موکول کردن مطالعه کل بخشهای کتاب به موقعیت شب امتحان منجر به ایجاد مشکلات فکری، احساسی، جسمی و رفتاری شامل عدم تمرکز، خود سرزنشی، افکار خودآیند منفی، حسرت درس نخواندن در طول سال تحصیلی و... می شود. تمام نیروهای درونی نیز صرف افکار منفی می شود که بصورت چرخشی بر احساسات افراد اثر می گذارد.
این روانشناس معتقد می باشد که موکول کردن مطالعه مطالب درسی به شب امتحان منجر به ایجاد خشم، ترس، افسردگی و حتی تنفر از آن درس و یا آموزگار می شود. دانش آموز در چنین شرایطی دیگران و والدین و خودرا مقصر می داند، عصبانی می شود. ترس از شکست، اشتباه، قضاوت، طرد شدن، از دست دادن نمره و موقعیت در او ایجاد می شود. بطوریکه این احساسات بر روی جسم او نیز اثر گذاشته و مشکلات جسمانی نظیر مشکلات گوارشی برای دانش آموز به وجود می آورد. بدین جهت سفارش می شود درس خواندن تنها به شب امتحان موکول نشود بلکه در طول سال تحصیلی، دروس مطالعه شوند.
به گفته ی ایشان، بطور کلی شیوه مطالعه برای امتحان دانش آموزان جزء تجارب آنها شمرده می شود که از همان طریق افکار خودرا ساخته اند. برخی تا لحظه آخر و قبل از شروع امتحان درس می خوانند و برخی مطالعه تا لحظه آخر را مناسب نمی دانند. بوسیله این رفتارها با ترسهای درونی مقابله و سطح اضطراب و استرس خودرا کنترل می کنند. در شب و روز امتحان نیز دانش آموزان از تجارب پیشین خود که "تقویت مثبت" بوده و نتایج مثبت آنرا دیده اند استفاده می نمایند.
انزانی اشاره کرد: باوجود مطالب گفته شده نمی توان باورها و رفتار افراد را در شب امتحان تغییر داد، بلکه رفتار و باور و ترسهای زیر بنایی دانش آموزان را باید در طول سال تحصیلی شناسایی و سپس رفتار آنها را تغییر داد. بدین جهت سفارش می شود در شب های امتحان دانش آموزان به روشی مطالعه کنند که احساس آرامش و امنیت بیشتری به آنها می دهد.
این روانشناس با اعلان اینکه بطور کلی دو نوع خیال پردازی هنگام مطالعه وجود دارد، اظهار داشت: برخی از شروع مطالعه گرفتار خیال پردازی و برخی بعد از اندکی مطالعه گرفتار خیال پردازی می شوند. باید بدانیم خیال پردازی در ابتدای مطالعه امری طبیعی است چونکه بچه ها گرفتار ترس شدیدی شده اند و ذهن برای محافظت از فرد به سمت خیال پردازی می رود. این خیال پردازی می تواند هر محتوایی داشته باشد اما باید کنترل شود.
وی افزود: از طرف دیگر برخی بعد از اندکی مطالعه گرفتار خیال پردازی زیادی می شوند. نخستین سفارش این است که دانش آموزان توجه نمایند بعد از چه مدت مطالعه گرفتار خیال پردازی شده و تا چه مدت می توانند ذهن را بر روی محتوای مورد مطالعه ثابت و متمرکز نگه دارند. سپس از تکنیک های تمرکز نظیر تمارین تنفس و یا افزایش آرامش و ریلکس کردن عضلات و... استفاده کنند. همین طور تمیز بودن اتاق و میز مطالعه، خواب کافی، عدم گرسنگی، کاهش سر و صدا، استراحت میان مطالعه، دادن پاداش به خود هنگام مطالعه و... می تواند به افزایش تمرکز کمک نماید.
انزانی همین طور به طول دادن زیاد مطالعه برخی دانش آموزان نیز اشاره نمود و اظهار داشت: برخی مطالعه دروس را به دلیلهای مختلفی نظیر ترس از اشتباه، ترس از شکست، ترس از خوب یاد نگرفتن و... طول می دهند. در چنین شرایطی دانش آموزان باید بدانند دقیقا چند فصل درسی را باید مطالعه کنند، تا چه مدت می توانند تمرکز خودرا بر روی محتوای درسی حفظ کنند، مطالب را به قسمت های جزئی تر تقسیم کنند و برای خواندن در بخش به خود تشویقی نظیر خوردن خوراکی محبوب و... بدهند. اینطور عوامل مزاحم کاسته می شود.
وی همین طور اصرار کرد که هر فردی نوع درس خواندن متفاوتی دارد و باید در گام نخست نوع درس خواندن خودرا بیابیم تا با حفظ تمرکز، تشویق و یادآوری جملات مثبت به خود، تمرینات آرام بخش، نوشتن افکار منفی و دور ریختن آنها ذهن را خالی و برای مطالعه آماده نماییم.
این روانشناس درباره بی خیالی و بی تفاوتی برخی دانش آموزان برای درس خواندن در شب امتحان، توضیح داد: ذهن دارای مکانیسم دفاعی برای افزایش آرامش است. در وضعیت استرس زایی نظیر شب امتحان برخی افراد گرفتار انکار و بی تفاوتی نسبت به امتحان می شوند که منشا آن به عدم مطالعه در طول سال تحصیلی و ترس از مطالعه حجم زیاد درس در شب امتحان باز می گردد. بدین جهت بطور کلی گرفتار انکار و بی تفاوتی می شوند تا آرامش خودرا بدست آورند.
به گفته ی ایشان، در چنین شرایطی افراد بسیار به تمیزی اتاق، میز مطالعه و... اهمیت می دهند، گرفتار رفتارهای کوتاهی کارانه می شوند و بطور کلی به جز درس خواندن هر کاری انجام می دهند.
انزانی در آخر سفارش کرد: دانش آموزان باید با ترسها و اضطراب های خود آشنا باشند، استرس شب امتحان را مدیریت کنند، زمان مناسب برای مطالعه خودرا بشناسند، از مشوق های کوچک نظیر خوراکی های دلخواهد در بین مطالعه استفاده کنند، مکان مطالعه را از عوامل مزاحم دور نگه دارند و نکات یاد شده را در نظر بگیرند تا بتوانند عوامل مزاحم هنگام مطالعه امتحان را کاهش دهند. اما به یاد داشته باشند که بطور کلی مطالعه در شب امتحان فایده ای ندارد جراکه آنچه مهمست سپردن اطلاعات به حافظه طولانی مدت است. به والدین نیز سفارش می شود در شب امتحان عوامل مزاحم نظیر بحث و مشاجره و یا میهمان دعوت کردن یا به مهمانی رفتن را کاهش دهند تا دانش آموز با آرامش خیال برای امتحان آماده شود.
منبع: khatoonyar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب