قائم مقام شبكه سه سیما:

جوانان از تلویزیون، سرگرمی و فیلم و سریال می خواهند

جوانان از تلویزیون، سرگرمی و فیلم و سریال می خواهند

به گزارش خاتون یار، قائم مقام شبکه سه سیما با تأکید بر این که حوزه سرگرمی و فیلم و سریال با فاصله بسیار زیاد و معنادار، بیشترین مطالبه و نیاز جوانان از تلویزیون شمرده می شود، اشاره کرد: صداوسیما باید به تکالیف ذاتی خود برای تامین نیازها و دغدغه های جوانان عزیز عمل کند.


به گزارش خاتون یار به نقل از روابط عمومی صداوسیما، مهدی بلوکات، قائم مقام شبکه سه سیما به مناسبت روز جوان از باید و نبایدهای برنامه سازی و توجه به جوانان در صداوسیما در یادداشتی چنین نوشت:
«یکی از مزیت ها و دارایی های مهم معنوی و مادی کشور عزیزمان ایران، خیل عظیم جوانان مستعد و فرهیخته ای است که در پهنای جغرافیای میهن مان مشغول فعالیت در حوزه های مختلف اند. وجود این تعداد از جوانان برومند، نویدبخش آینده ای روشن و دل انگیز برای ملت شریف ایران است که اگر برنامه ریزی و اقدامات ضروری جهت رشد و شکوفایی استعدادهای ایشان صورت گیرد، خیلی از موانع و مشکلات بر سر راه پیشرفت کشور از میان برداشته خواهد شد، چه آنکه محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هم بر همین مبنا استوار است و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این بیانیه، کلید حل مسایل کلان کشور را جوانان بیان می کنند.
حال این سوال مهم مطرح می شود که نسبت رسانه ملی، با این گوهر باارزش (یعنی جوانان) چیست و چه تکالیف و وظایفی نسبت به جوانان دارد و آیا وزن مخاطبان جوان رسانه ملی در طراحی و تولید برنامه ها با مخاطبان سایرگروه های سنی یکسان است؟ جواب این سوال روشن است؛ بنا به دلیلهای مختلفی که مجال پرداختن به آن در این یادداشت نیست، نیازها و انتظارات جوانان، اولویت نخست رسانه ملی در بین گروههای مختلف سنی است و عوامل و مدیران سازمان صداوسیما، نگاهی ویژه به این حوزه دارند.
البته طبیعی است که جوانان نیز نیازها و اقتضائات گوناگونی دارند که پرداختن و پاسخگویی به آنها، کار ساده ای نیست و تلاش و کوشش مضاعفی را می طلبد. جوان امروز بواسطه تکثر ابزارهای ارتباطی و پیشرفت دانش و تحصیلات، هم دارای نظرات و دیدگاه های مختلفی است و هم پرسش های گوناگونی در ذهن دارد. جوان امروز، به مدد انقلاب اسلامی برخوردار از بلوغ فکری در عرصه های سیاسی و اجتماعی است و با اعتمادبه نفس، خودرا عنصری مؤثر در تحولات مهم جهانی می بیند و به خود اجازه می دهد تا در حوزه های مختلف علم و تکنولوژِی، فرهنگ، هنر و... جهانی بیندیشد و جهانی عمل کند؛ ماهواره بسازد، موشک بسازد، در فناوری نوینی مانند نانو یا هسته ای به مرزهای دانش نزدیک شود و در حوزه های ورزشی و هنری و... در جهان بدرخشد.
از طرف دیگر، دشمنان و بدخواهان این مرزوبوم با درک اهمیت نسل جوان در آینده ایران، همه توان خودرا برای منفعل و ناامید کردن نسل جوان به کار گرفته و از هیچ طراحی و توطئه ای دراین خصوص دریغ نمی کنند. رسانه ملی، مسیری بس سخت و پیچیده در پیش روی خود دارد.
رسانه ملی از یک طرف باید به تکالیف ذاتی خود برای تامین نیازها و دغدغه های جوانان عزیز عمل کند و از طرف دیگر، باید آثار مخرب - بخوانید زهرآگین - جریان رسانه ای معارض ایران اسلامی را خنثی و دفع کند.
به بیان ساده تر، کار و خدمت به مخاطبان جوان در رسانه ملی، به توانایی، مهارت، دانش و تلاش مضاعفی نسبت به سایر رسانه های دنیا نیاز دارد و با کارهای معمول و متعارف رسانه ای، به هیچ وجه نمی توان به تامین این نیازها پرداخت و رضایت مخاطبان جوان را به دست آورد و در یک کلام، راهی جز «جهاد رسانه ای» پیش روی ما نیست.
بر طبق یکی از آخرین پژوهش های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، مهم ترین خواسته و انتظارات دهه هشتادی ها به عنوان بخش مهمی از بدنه نسل جوان کشور، پخش برنامه های شاد و سرگرم کننده و افزایش فیلم و سریال در تلویزیون بوده و جالب است که در بین ۱۵ عنوان اعلام شده در پژوهش، آخرین عنوان تنها با ۰/۴ درصد، به جناحی نبودن برنامه ها اختصاص پیدا کرده است. ترتیب و میزان اهمیت فاکتورها در پژوهش مذکور، به وضوح از آن حکایت می کند که دغدغه اصلی جوانان و مطالبه ایشان از تلویزیون، به هیچ وجه سیاسی و جناحی نیست و مدیران و برنامه سازان ما نباید دراین خصوص گرفتار خطای محاسباتی شوند و گمان کنند که با حضور و اعطای تریبون به جریانات رادیکال و ساختارشکن سیاسی می توانند بر سبد و رضایت مخاطبان جوان تلویزیون بیفزایند، بلکه حوزه سرگرمی و فیلم و سریال، با فاصله بسیار زیاد و معنادار، بیشترین مطالبه و نیاز جوانان از تلویزیون شمرده می شود. سایر نظرسنجی ها و تحقیقات نیز گویای آنست که قالب های نمایشی و طنز و سرگرمی، قالب های مورد علاقه جوانان است و پیام های مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و... در صورتیکه در قالب های مذکور ارائه شود، قابلیت اثرگذاری و ارتباط با مخاطبان انبوه را پیدا می کند و در غیر این صورت، امکان چندانی برای توفیق نخواهند داشت، به همین دلیل رسانه ملی و خصوصاً تلویزیون دراین خصوص وظیفه سنگینی برعهده دارد و بنظر می رسد با وضعیت مطلوب فاصله داریم و نیازمند تلاش و توجه بیشتر به این عرصه هستیم.
حوزه ورزش، خصوصاً ورزش قهرمانی و در رأس آن فوتبال و کشتی نیز موردتوجه ویژه جوانان قرار دارد که رسانه ملی، بازهم مهم ترین مرجع رسانه ای دراین خصوص است و یکی از مزیت ها و نقاط قوت تلویزیون، حوزه ورزش به حساب می آید. حضور نیروهای توانمند و باانگیزه در برنامه های ورزشی و تلاش مستمر همکارانمان برای برنامه سازی و پوشش رویدادهای ورزشی ایران و جهان، سبب رضایتمندی مخاطبان خصوصاً جوانان از رسانه ملی در عرصه ورزش شده است. امید است با رفع نقصها و کمبودها و پیشرفت نقاط قوت و استفاده از فرصت ها، بیشترین سطح ارتباط با مخاطبان جوان و رضایت حداکثری این قشر باارزش و آینده ساز حاصل شود.»




منبع:

0.0 از 5
64
1403/11/24
11:38:37
تگهای خبر: آموزشی , تحقیقات , تولید , رفتار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان
با خاتون یار، دانش و آگاهی خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهید و از آخرین ترندها و نکات کاربردی برای داشتن زندگی شادتر و موفق‌تر بهره‌مند شوید