سهم ناچیز معاونت جوانان از بودجه سال آینده وزارت ورزش و جوانان

سهم ناچیز معاونت جوانان از بودجه سال آینده وزارت ورزش و جوانان

به گزارش خاتون یار، وزارت ورزش و جوانان در «امور جوانان» ذیل لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در دو بخش «اعتبارات دستگاهی» و «هزینه یک درصد هزینه های شرکتهای دولتی» اعتبار دریافت خواهد نمود که کل اعتبارات اختصاص یافته به امور جوانان ۱۲۶۴ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومان و ۶۰۰ هزار تومان است که این میزان صرفا ۵.۰۵ درصد از کل اعتبارات وزارت ورزش و جوانان را تشکیل می دهد.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، وزارت ورزش و جوانان در «امور جوانان» ذیل لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در دو بخش «اعتبارات دستگاهی» و «هزینه یک درصد هزینه های شرکتهای دولتی (ذیل بند «ث» تبصره ۸)» اعتبار دریافت خواهد کرد؛ کل اعتبارات اختصاص یافته به امور جوانان ۱۲۶۴ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومان و ۶۰۰ هزار تومان است که این میزان صرفا ۵.۰۵ درصد از کل اعتبارات وزارت ورزش و جوانان را تشکیل می دهد.
این اعتبار به موضوعات ازدواج، اوقات فراغت جوانان، هویت ملی، دینی، مشارکت های داوطلبانه و اشتغال پذیری جوانان اختصاص یافته است. برنامه های یاد شده برپایه قانون، اهداف وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، نگارش یافته اند، اما به شکل کلی بیان شده اند، بنابراین مناسب بود تا برنامه ها به شکل دقیق تر و قابل ارزیابی بیان شوند.
از طرفی، برپایه وظایف وزارت خانه در امور جوانان مطابق با قانون مورد اشاره، دیده شدن موضوع هایی همچون «پایش مستمر وضعیت امور جوانان» در قانون بودجه امری لازم به حساب می آید.
برپایه قانون بودجه سال ۱۴۰۳، کل اعتبارات وزارت ورزش و جوانان ۱۵ هزار و ۱۳۱ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که اعتبار اختصاصی برای «جوانان» ذیل برنامه های وزارت خانه ذکر نشده بود بنابراین نمی توان درصد رشد اعتبارات پیشنهادی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ حوزه جوانان را نسبت به اعتبارات جوانان قانون بودجه ۱۴۰۳ محاسبه کرد.
نکته قابل توجه اینست که اعتبارات درنظر گرفته شده برای برنامه «حمایت از توسعه ورزش قهرمانی» که بخش کوچکی از جامعه جوان کشور را به خود اختصاص می دهد، بیشتر از دو برابر کل اعتبار درنظر گرفته شده برای بخش جوانان با موضوعات مهمی همچون ازدواج و اشتغال است. نکته دیگر این که در بند «گ» تبصره یک لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ آمده است که در اجرای بند «ث» ماده ۷۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت، ۰.۰۲۷ از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش به ردیف درآمدی مربوط در جدول شماره ۵ این قانون واریز و به وزارت ورزش و جوانان به میزان ۴۰ درصد بابت ورزش و ۲۰ درصد بابت ترویج، تسهیل، آموزش و مشاوره های قبل از ازدواج و انتخاب همسر و وزارت آموزش و پرورش به میزان ۴۰ درصد پرداخت می شود.
پرداخت هرگونه وجهی از این محل به ورزش حرفه ای ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است. در واقع در جهت این حکم از لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ منابع اعتباری حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان نباید در حوزه اشتغال هزینه شود. در این خصوص ذیل جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ که مختص اعتبارات متفرقه است، مبلغ ۱۰۵، ۹۰۱، ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای این حکم درنظر گرفته شده است که با محاسبه سهم ۲۰ درصدی جوانان، ۲۱.۱۸۰.۳۰۰ میلیون ریال باید به وزارت ورزش و جوانان درمورد امور جوانان (ازدواج) اختصاص داده می شد که این امر محقق نشده و حدود یک پنجم از اعتبار موردنظر قانون بودجه سال ۱۴۰۴ – بخش اول به مبحث ازدواج اختصاص پیدا کرده است. بنابراین دو نکته در مورد اعتبار فوق قابل ذکر است:
نکته اول این که اعتبار کل وزارت ورزش و جوانان باید با درصد اعلام شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ بخش اول که به تفکیک ۲۰ درصد برای جوانان و ۴۰ درصد برای ورزش تعیین شده، مشخص و در گام بعد محل هزینه کرد آن تعیین می شد. این در حالیست که برپایه جدول ۷-ب ابتدا تفکیک هزینه ای و تملک و دارایی اعمال شده و پس از محل اعتبار هزینه ای ۲۰ درصد آن محاسبه شده است که مغایر با قانون است.
نکته دوم این که کل ۲۰ درصد حوزه جوانان باید در محل بابت ترویج، تسهیل، آموزش و مشاوره های قبل از ازدواج و انتخاب همسر اختصاص پیدا می کرد، این در حالیست که برپایه جدول تکمیلی و اعتبار متفرقه انتقال یافته بخشی از منابع مذکور به برنامه «حمایت از اشتغال پذیری جوانان» اختصاص پیدا کرده است.
منبع دیگری که به واسطه آن وزارت ورزش و جوانان برای انجام تکالیف ذیل برنامه هفتم پیشرفت اعتبار دریافت می کند، ذیل جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور است که به برنامه هم افزایی و ارتقاء فعالیتها و تولیدات فرهنگی از محل یک درصد از هزینه های شرکتهای دولتی مبحث بند ث تبصره ۸ این لایحه اختصاص دارد. در برنامه اجرایی شماره ۶ به برنامه های «ارتقاء کمّی و کیفی مولفه های موثر در ازدواج و تحکیم بنیان خانواده»، «ارتقاء کار آمدی و اثربخشی ساختارها، فعالیتهای حوزه های خانواده، زنان و جوانان» و «ترویج فرهنگ فرزندآوری و اقدامات مؤثر در جهت جوانی جمعیت» اشاره شده است که مجموع اعتبارات پیشبینی شده برای این موارد ۷.۶۰۰.۰۰۰ میلیون ریال است. از وزارت ورزش و جوانان بعنوان یکی از دستگاههای متولی و همکار یاد شده است، اما به جهت آن که این برنامه ها متناسب با مفاد ۷۹ و ۸۰ قانون برنامه هفتم پیشرفت تعریف شده اند، اقدام وزارت خانه در امور جوانان به «ازدواج» و «استحکام خانواده» تعلق می گیرد.
چالش مهم آن است که طبق جدول فوق، سهم وزارت خانه از اعتبارات برنامه شماره ۶ و زیر برنامه های آن به تفکیک پیشبینی نشده و از طرفی سهم اعتبار «امور جوانان» هم مشخص نمی باشد. به بیانی دیگر، اعتبار برنامه به تفکیک مبحث و دستگاه متولی و همکار صورت نگرفته است و چالش دیگر آن است که اعتبار کل برنامه شماره ۶ به سازمان برنامه و بودجه داده شده که برپایه قانون برنامه هفتم و تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ این اعتبار نباید در اختیار سازمان قرار داده می شد.
در مجموع نکات ذیل در مورد اعتبارات امور جوانان وزارت ورزش و جوانان قابل ذکر است:
در قسمت اعتبارات دستگاهی، ذیل وزارت ورزش و جوانان به موضوعات گوناگونی در امور جوانان پرداخته شده است که این مهم بعنوان نقطه قوت بحساب می آید. با وجود آن که تنها دستگاه متولی امور جوانان در کشور، وزارت ورزش و جوانان است اما مقایسه اعتبارات این دستگاه در امور جوانان سهم بسیار ناچیز دارد. با فرض وجود برنامه های دقیق، سهم اندک اعتبارات مانع از حل فراگیر مسایل اولویت دار جوانان خواهد شد.
برنامه «حمایت از اشتغال پذیری جوانان» به تنهایی ۵۳ از اعتبارات پیشبینی شده برای برنامه های وزارت ورزش و جوانان در امور جوانان را تشکیل می دهد این در حالیست که بنابر گزارش وزارت خانه در مورد عملکرد پیرامون حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در اشتغال جوانان، برنامه اشتغال جوانان اجرا نشده است، ازاین رو برای پیشگیری از تکرار تجربه سال ۱۴۰۳، افزایش نظارت بر حسن اجرای قانون از آغاز سال ۱۴۰۴ لازم است.
مضاف بر این که وزارت خانه مذکور متولی اشتغال زایی در کشور نیست، بنابراین تخصیص اعتبار بدون برنامه تعریف شده به این حوزه اثربخشی لازم در حوزه اشتغالزایی جوانان بهمراه نخواهد داشت.
با توجه به این که جوانان یک قشر هستند و نیازهای این گروه از جامعه ذیل بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تعریف می شود، برآورد تحقق برنامه هفتم پیشرفت در قسمت جوانان به شکل کامل امکانپذیر نیست، اما الگوی پیشنهادی اختصاص منابع اعتباری ذیل بند «گ» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۴ بخش اول که در جهت تحقق بند ث ماده ۷۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت به تصویب رسیده و به صورت مشخص به مبحث ازدواج جوانان ذیل وزارت ورزش و جوانان اختصاص یافته است، محقق نشده و احتیاج به اصلاح دارد، بگونه ای که محاسبه اعتبار کل (۲۰ درصد از محل ۰.۲۷ درصد از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده) و محل هزینه کرد آن (ازدواج جوانان) بر مغایر قانون محاسبه و به موضوعات دیگری غیر از ازدواج تعلق پیدا کرده و احتیاج به اصلاح دارد.
برپایه گزارشی که از جانب مرکز پژوهش های مجلس انتشار یافته است، پیشنهاداتی در این حوزه عرضه شده است؛ همچون این که در قسمت اعتبارات دستگاهی، ذیل وزارت ورزش و جوانان به موضوعات گوناگونی در امور جوانان پرداخته شده است که این مهم بعنوان نقطه قوت بحساب می آید. با وجود آن که تنها دستگاه متولی امور جوانان در کشور، وزارت ورزش و جوانان است، اما میزان اعتبارات این حوزه سهم بسیار کمی دارد و حدود ۵ درصد از اعتبارات این وزارت خانه به امور جوانان اختصاص پیدا کرده است.



منبع:

0.0 از 5
30
1403/11/30
09:55:22
تگهای خبر: ازدواج , تولید , خانواده , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان
با خاتون یار، دانش و آگاهی خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهید و از آخرین ترندها و نکات کاربردی برای داشتن زندگی شادتر و موفق‌تر بهره‌مند شوید