توضیحات یک مسئول تامین اجتماعی درباب گرفتن نوبت از مراکز درمانی

توضیحات یک مسئول تامین اجتماعی درباب گرفتن نوبت از مراکز درمانی

خاتون یار: معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره ی گرفتن نوبت از مراکز درمانی اظهار داشت که بیمه شدگان از ظرفیت و امکان نظام ارجاع در مراکز سرپایی سازمان بهره گیرند.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، دکتر احمدرضا خزاعی معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی دراین زمینه اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا باتوجه به محدودیت منابع در نظام های سلامت و برای پاسخگویی مطلوب به نیاز مردم به خدمات مختلف درمانی، چارچوب ها و معیارهایی برای مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی تعریف شده است و حدودا در کمتر کشوری می توان دید که بیمار خود تصمیم بگیرد برای هر مشکلی و بدون بررسی اولیه و تأیید نیاز به خدمات تخصصی، به پزشک متخصص یا فوق تخصص یا مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی مراجعه کند.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی با داشتن بیش از ۴۶ میلیون بیمه شده اصلی و تبعی، نخستین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات در کشور است که در دو حوزه خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم، به بالای نیمی از جمعیت کشور خدمات درمانی ارائه می کند. در بخش درمان مستقیم؛ سازمان تامین اجتماعی هم اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی مشتمل بر ۷۹ بیمارستان ملکی و هیئت مدیره ای و بیش از ۳۲۰ مرکز درمان سرپایی در سراسر کشور در اختیار دارد که مشغول ارائه خدمات متنوع و مختلف سلامت به بیمه شدگان هستند که این خدمات به شکل ۱۰۰ درصد رایگان به بیمه شدگان تامین اجتماعی ارائه می شود.
وی افزود: هرچند برای سهولت دسترسی به خدمات سلامت، روش های مختلف غیرحضوری برای گرفتن نوبت از مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد اما هنوز نارضایتی هایی در حوزه گرفتن نوبت از تعدادی از این مراکز وجود دارد که چاره کار تقویت نظام ارجاع در داخل شبکه سلامت سازمان تامین اجتماعی و در کل سیستم سلامت کشور است.
خزاعی اضافه کرد: بخش عمده نارضایتی های مردم در مورد گرفتن نوبت، ناشی از ازدحام و تقاضاهایی است که در خیلی از موارد بصورت غیرواقعی و غیرضروری برای گرفتن نوبت از مراکز تخصصی و فوق تخصصی سازمان تامین اجتماعی صورت می گیرد. ریشه اصلی این مسئله نیز به فرهنگ و باورهای بعضاً نادرست در حوزه لزوم مراجعه به پزشک متخصص یا فوق تخصص برای هر مشکل ولو کوچک و کم اهمیت بازمی گردد. تا آن زمان که نظام ارجاع در بخش سلامت کشور بصورت کامل ایجاد نشود و بیمار در کانال صحیح یعنی مراجعه اولیه به پزشک عمومی یا پزشک خانواده و در مرحله بعد و در صورت تشخیص نیاز واقعی، ارجاع به سطوح تخصصی و فوق تخصصی از طرف پزشک عمومی قرار نگیرد، هر چه قدر هم که امکانات و ظرفیت ها را توسعه دهیم باز هم با حجم عظیم تقاضاهای غیرواقعی و غیرضروری برای مراجعه به پزشک متخصص و فوق تخصص و ایجاد صف و ازدحام در مراکز تخصصی و فوق تخصصی مواجه خواهیم بود.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده و هدفگذاری انجام شده در بخش درمان تامین اجتماعی، در نظر است در مرحله اول حدود ۵۰ درصد نوبت ها در مراکز درمانی تامین اجتماعی در قالب روش های مختلف غیرحضوری، ۲۵ درصد در قالب نظام ارجاع و ۲۵ درصد هم در قالب مراجعه حضوری و ارجاع از اورژانس ها ساماندهی گردد و تلاش خواهد شد که نظام ارجاع بیمار در بخش درمان تامین اجتماعی بیش از پیش تقویت شود. در بخش نظام ارجاع، بیمه شدگان می توانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و بعد از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز واقعی، بوسیله همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک تخصصی یا مراکز تخصصی ارجاع شوند و در عمل نیازی به نوبت گرفتن بصورت شخصی از مسیر الکترونیک و یا مراجعه حضوری نخواهند داشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی در مورد روش های دیگر گرفتن نوبت از مراکز درمانی تامین اجتماعی اظهار داشت: هم اکنون علاوه بر سامانه نوبت دهی متمرکز وزارت بهداشت و درمان؛ سامانه نوبت دهی اختصاصی مراکز درمانی تامین اجتماعی نیز به آدرس nobat.tamin.ir و همین طور کد دستوری #۱۴۲۰*۴* به همراه شماره تلفن های اعلام شده برای هر یک از مراکز درمانی تامین اجتماعی، برای گرفتن نوبت در خدمت بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی است.



0.0 از 5
295
1403/04/04
20:48:33
تگهای خبر: بیمار , پزشك , تولید , خانواده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان