خدمات درمانی، ویترین عملکرد سازمان تامین اجتماعی است
به گزارش خاتون یار، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینکه خدمات درمانی تامین اجتماعی، پاسخ به یک نیاز آنی است و به همین سبب اهمیت آن برای بیمه شدگان و بازنشستگان، نسبت به سایر خدمات ملموس تر است و با جان افراد سروکار دارد، اظهار داشت: هر بیمه شده و افراد خانواده تحت تکفل وی، از نخستین روز بیمه شدن مشمول خدمات درمانی هستند و به همین علت به طور معمول درمان تامین اجتماعی را پیشانی و ویترین عملیاتی خدمات این سازمان معرفی می کنند.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، دکتر مهدی اسلامی در «کارگروه درمان» همایش سراسری کانون های کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی سراسر کشور اظهار داشت: خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در دو بخش خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم به بیمه شدگان و بازنشستگان ارائه می شود. بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی شامل بیمارستان، درمانگاه، کلینیک، پلی کلنیک و مراکز جراحی محدود در بخش درمان ملکی داریم که درمان در این مراکز رایگان است. حدود ۱۰ درصد خدمات درمانی کل کشور را سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم تولید می کند و از این منظر، دومین تولیدکننده خدمات سلامت و البته نخستین خریدار این خدمات در کشور هستیم. در درمان غیرمستقیم با بیش از ۵۷ هزار مرکز درمانی شامل مطب پزشکان، کلینیک و پاراکلینیک و مراکز درمانی طرف قرارداد هستیم که خدمات را خریداری و به ذی نفعان ارائه می نماییم.
وی همین طور اظهار داشت: تا دی ماه سال جاری در درمان مستقیم، حدود ۱۸۰ میلیون مورد مراجعه سرپایی و حدود ۷۲۰ هزار مورد مراجعه بستری در مراکز ملکی داشتیم. در مراکز طرف قرارداد سازمان هم در طول این مدت ۳۳۲ میلیون مراجعه سرپایی و حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بستری داشتیم که در مجموع در بخش سرپایی نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۸.۱ درصد افزایش و در بخش بستری ۴.۱ درصد افزایش بستری داشته ایم.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: با وجود شرایط سخت بخش درمان در کشور، خیلی از مراکز درمانی را از نظر شیفت یا از نظر سطح بندی ارتقاء داده ایم. از حدود ۱۳۳ پروژه درحال راه اندازی و نوسازی و توسعه در تامین اجتماعی، ۷۸ پروژه مربوط به بخش درمان است. باتوجه به اینکه نیروی انسانی، نیروی محرکه و قوه اصلی بخش درمان است، برای نخستین بار در طول تاریخ فعالیت درمان تامین اجتماعی، نظام پرداخت کادر درمان را اصلاح کردیم که به ماندگاری پزشکان در مراکز درمانی ملکی کمک کرده است.
وی اضافه کرد: اولویت اصلی سازمان تامین اجتماعی، تقویت حوزه درمان خصوصاً درمان مستقیم است. برای کنترل چهار بیماری اصلی دوران سالمندی شامل دیابت، فشارخون، بیماریهای ریوی و سرطان کارهای مطالعاتی در حال انجام می باشد تا دسترسی به خدمات پیشگیری و درمان این بیماریها و داروهای در رابطه با آنها را برای بازنشستگان و سالمندان تسهیل نماییم.
اسلامی افزود: یکی از اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای صیانت مالی از سالمندان بالای ۶۵ سال، صفر شدن فرانشیز در بیمارستان ای دانشگاهی و دولتی برای این قشر است همین طور اداره بیماریهای مزمن سالمندی را در بخش درمان راه اندازی کرده ایم و تدوین برنامه بیمارستان دوستدار سالمند در اداره بیماریهای سالمندی در دست مطالعه است.
وی اضافه کرد: در اعتبارسنجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود ۸۸.۵ درصد مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی، واجد درجه کیفی درجه یک و درجه یک برتر شده اند.
اسلامی افزود: در طرح دارویار علی رغم مشکلات و چالش های اولیه، سازمان تامین اجتماعی به عنوان قسمتی از سیستم سلامت کشور فعال است و مشارکت جدی در این طرح دارد و با اجرای این طرح تعداد زیادی از داروها خصوصاً داروهای بیماریهای خاص و پرهزینه که قبلاً تحت پوشش بیمه های پایه نبودند، تحت پوشش قرار گرفتند. در حوزه بیماریهای صعب العلاج نیز هر چند تمام بودجه ویژه درمان بیماریهای صعب العلاج در سازمان بیمه سلامت متمرکز شده است ولی با پیگیری سازمان تامین اجتماعی، بیمه شدگان تامین اجتماعی مبتلا به بیماریهای خاص نیز تحت حمایت صندوق بیماریهای صعب العلاج قرار گرفته اند.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از افزایش درمانگاه های دیابت و فشار خون این سازمان به ۲۱۰ درمانگاه آگاهی داد و اظهار داشت: مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در بحث غربالگری هم فعال می باشند، خصوصاً در بحث غربالگری انواع سرطان که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، هم برای درمان بیمار و هم از نظر اقتصادی بسیار مؤثر و مفیدست.
به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، او در آخر اظهارکرد: بخش سلامت، بسیار پویا و در حال تغییر است و هر روز روش های درمانی جدید و خواسته های درمانی متفاوت مطرح می شود که توان و ظرفیت بخش درمان باید با شرایط جدید وفق یابد و هر چه بتوانیم عمق و کیفیت خدمات درمان ملکی و درمان مستقیم را بیشتر و بهتر نماییم برای آینده می توانیم به بیمه شدگان خدمات بیشتر و بهتری ارائه نماییم. هم مراکز ملکی و خدمات رایگان باید تقویت شود و هم در خرید راهبردی باید هوشمندانه رفتار نماییم و مهم این است که بتوانیم نقطه تعادل خوبی بین درمان مستقیم و غیرمستقیم ایجاد نماییم.
منبع: khatoonyar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب