استاد حوزه تشریح كرد
تأثیر پوشش پدر و مادر روی فرزندان در منزل از دیدگاه اسلام
به گزارش خاتون یار قم كودكان بویژه دخترها شكل پوشش مادر خویش را تقلید می كنند اگر مادر همیشه با پوشش مناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر شده باشد كودك هم تلاش می كند همان پوشش را از مادر تقلید كند. در دوران نوجوانی كه نوبت به انتخاب می رسد تلاش می كند با مادر همانندسازی كند و همان شیوه مادر را برای خود انتخاب نماید.
حجت الاسلام محمد ابراهیم انصاری شیری، پژوهشگردینی، در گفتگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مسئله تربیت فرزند در اسلام اظهار داشت: تربیت فرزند در همه جای دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردارست و در این زمینه هم اعتقادات مختلفی درباره زمان شروع تربیت وجود دارد؛ مثلا اعتقاد به تربیت فرزند20 سال پیش از تولد، از شروع زمان بارداری، از زمان تولد و از سن هفت سالگی وجود دارد و همه این گروه ها برای عقیده خود دلایلی بیان می کنند؛ اما دین مبین اسلام معتقد می باشد زمان تربیت فرزند از زمان ازدواج پدر و مادر آغاز می شود.
وی اضافه کرد: اسلام مرحله نخست تربیت فرزند را پیش از ازدواج می داند و می فرماید وقتی می خواهید برای خود همسر انتخاب کنید دقت کنید چه کسی را بعنوان مادر فرزندت انتخاب می کنید وپیامبر اکرم (ص) نیزمی فرماید: « أنکحوا الاکفاء و أنکحوا منهم و اختاروا لنطفکم؛ به هم شأن خود زن بدهید و از هم شأن خود زن بگیرید و برای نطفه های خود (جایگاهی مناسب) انتخاب کنید» ودر جای دیگر هم می فرماید«بنگر که فرزندت را در چه نسل و نژادی قرار می دهی، چونکه که رگ و ریشه خانوادگی در فرزند تاثیر می گذارد» که از این حدیث نکاتی همچون اولین زمینه شکل گیری کانون تربیت فرزند از منزل رقم می خورد، مادر مهمترین نقش را در تربیت فرزند دارد را می توان استنباط کرد.
استاد حوزه بیان کرد: همینطور اسلام می فرماید پیش از حاملگی روی اعمال و رفتار خود و غذای خود حساس باشید و لقمه حلال استفاده نمایید و از غذای حرام یا حتی شبهه ناک بپرهیزید. نطفه پدر باید از غذای حلال تشکیل گردد و رحم مادر هم باید با غذای حلال آماده حاملگی شود.
وی اشاره کرد: پیامبر اکرم (ص) در وصیتی به امام علی(ع) می فرماید: «یا علی، در اول، وسط و آخر ماه با همسرت همبسترمشو، چونکه احتمال جنون، جذام و فساد اعضاء و عقل او و فرزندش در این روزها زیادتر است» و همینطور به نکاتی مانند گفتن بسم الله هنگام نزدیکی، پرهیزاز حرف زدن و دیدن عورت یکدیگر ویا خدای ناکرده فکر کردن به غیر از همسر خود تاکید کرده است.
پژوهشگر حوزه دین اظهارکرد: در دوران حاملگی هم خواندن هر روز یک جزء قرآن توسط پدر و مادر، به خصوص مادر و شنیدن صدای تلاوت قرآن، توسل به اهل بیت(ع)، خوردن برخی از میوه ها بخصوص انار، گلابی و... که در زیبایی فرزند بسیار اثرگذارند و پرهیز از انواع گناهان توسط پدر و مادر، به خصوص مادر را سفارش کرده است.
انصاری شیری اظهارکرد: در پس از تولد هم خواندن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ اثر تربیتی بسیار فراوانی در روح و جان کودک دارد و پیامبر اکرم(ص) هم در سفارشی به امام علی(ع) می فرماید: « ای علی هرگاه صاحب پسر یا دختری شدی، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگو که اگر چنین کردی هیچگاه شیطان به او ضرری نخواهد رساند.»
و همینطور کام فرزند را با چیزی شیرین مثل خرما(درحالی که در کمی آب حل شده باشد) یا مقدار کمی تربت امام حسین(ع) که در آب زمزم حل شده بازکنید.
وی اضافه کرد: وبه نکانی مانند انتخاب نام نیک وتاثیر آن در شخصیت فرزند، با وضو و طهارت کامل بودن مادر درهنگام شیر دادن به طفل شیر، مال حلال آوردن پدر بر سرسفره، با احترام و محبت فراوان رفتار کردن با کودک تاکید نمودند.
حساسیت بیشتر تربیتی از دو سالگی به بعد
وی اظهار داشت: از سن دوسالگی به بعد حساسیت تربیت فرزند بیشتر می شود؛ چونکه ذهن کودک کاملا آماده دریافت اطلاعات است و هر حرف یا حرکت و رفتاری را به سرعت یاد گرفته و به کار می بندد.
رعایت نکاتی مانند استفاده از کلمات محترمانه و توأم با محبت در مقابل فرزند، هماهنگ شدن پدر و مادر در نحوه برخورد با فرزند، هنگامی که فرزند کار خوب یا احیانا اشتباهی مرتکب می شود، انتخاب لباس و پوشش مناسب برای فرزند، پوشش مناسب والدین در مقابل دیدگان حساس فرزند بسیار حائز اهمیت است.
پوشش پدر و مادر در منزل
استاد حوزه با ذکر این مطلب که پوشش در دین اسلام از اهمیت بسیار ویژه ای برخورداراست، اشاره کرد: لباس علاوه بر اینکه انسان را از سرما و گرما حفظ می نماید نشانگر شخصیت و وقار انسان است به همین خاطر است که اسلام برای حفظ وجهه و شخصیت مسلمانان پوشش مناسب را سفارش می کند.
وی اظهار داشت: قرآن کریم در سوره مبارکه نور آیات 58 و 59 به صورت بسیار دقیق و ظریف به نحوه پوشش در منزل و هنگام استراحت پرداخته و می فرماید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید، باید بندگان شما و آنها که هنوز به حد بلوغ نرسیدهاند، در سه هنگام از شما برای وارد شدن به اتاق شما رخصت طلبند: قبل از نماز صبح، هنگام ظهر که لباس از تن بیرون میکنید و پس از نماز عشا. این سه وقت، وقت خلوت شماست. در غیر آن سه هنگام، شما و آنها گناهی مرتکب نشدهاید اگر بر یکدیگر بگذرید. خدا آیات را این چنین برای شما بیان میکند، و خدا دانا و حکیم است.»
وی اظهار داشت: نکاتی تربیتی این آیه شامل موارد مختلفی است. همچون اینکه جهت تربیت فرزند و دور بودن او از خلوت پدر و مادر، لازم است پدر و مادر اتاقی جدا داشته باشند. فرزندانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند، (اما خوب و بد را می فهمند) باید یاد بگیرند که هنگام ورود به اتاق پدر و مادر، به خصوص در سه وقت حساس قبل از نماز بامداد و هنگام ظهر و پس از نماز عشاء، که این سه زمان، زمان خلوت پدر و مادر است، و پدر و مادر لباس مناسب ندارند، اجازه بگیرند تا پدر و مادر لباس مناسب بپوشند.
وی اظهارکرد: قرآن کریم به این جهت در این سه وقت، حساس است که می فرماید: « حینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ؛ هنگامی که لباس بیرون و لباس کار را از تن در می آورید»، یعنی وقتی با لباس راحت و لباس خواب هستید؛ چونکه لباس خواب و لباس راحت سبب حساسیت فرزند شده و او را کنجکاو می کند. از این قسمت آیه شریفه نحوه پوشش در منزل برداشت می شود. پوششی که والدین در خلوت یکدیگر دارند و پوششی که مقابل فرزندان دارند باید متفاوت باشد.
وی اشاره کرد: با تلاوت و تفکر و مراجعه به تفاسیر این آیات شریفه، به صورت واضح روشن خواهد شد که اسلام به جهت تربیت فرزندان و جلوگیری از بلوغ زودرس آنان سفارش به پوشیدن لباس مناسب در منزل فرموده است.
انصاری شیری اظهارکرد: امام صادق ضد السلام در مورد جمله أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَةٍ ؛ باکی نیست که پوشش خویش را زمین گذارند، به شرطی که زینت خویش را آشکار نکنند» که در آیه 60 همین سوره آمده می فرمایند: منظور روسری و روپوش است نه برهنگی. در ادامه هم قرآن می فرماید عفت بورزید.
وی اظهار داشت: در همین قست آیه می فرماید: زنان زینت خویش را آشکار نکنند. آرایش کردن زن حتی جلو فرزندان امری کاملا قبیح و ناپسند است چه رسد به بیرون منزل. ( آرایش زن فقط برای شوهر سفارش و تاکید شده، نه بقیه محارم مثل فرزند و پدر یا برادر). پوشش زنان و دختران در منزل هم نباید طوری باشد که جلب توجه کند، یعنی نباید لباس تنگ و نازک بپوشند که برجستگیهای بدن آنان نمایان و سبب جلب توجه گردد.
استاد حوزه بیان کرد: پوشش پدرو مادر و فرزندان در منزل نباید تمایلات جنسی را تحریک کند.، به خصوص پوشش مادر و خواهر نباید سبب جلب توجه پسران در منزل شود که سبب بلوغ زودرس آنان می شود.
وی اظهار داشت: از نظر حکم شرعی، واجب نیست مادر همه اعضای بدن خویش را از فرزندان خودش بپوشاند و باز بودن سر وگردن و دستها و پاها و ساق پا اشکالی ندارد. با این همه رعایت پوشش مناسب بر مبنای الگوهای اخلاقی و اسلامی در خانواده بسیار مهم می باشد و ثبات و آرامش و امنیت را در خانواده ایجاد میکند. این پوشش مناسب نه تنها سبب آرامش والدین میشود، بلکه برای رشد طبیعی کودکان لازم و لازم است.
وی اظهارکرد: پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان یا عریان و نیمه عریان بودن در حضور فرزندانی که به سن تمیز رسیده اند تبعات و اثرات مخربی همچون بلوغ زودرس دارد.
پدر و مادر باید در مقابل فرزندان، لباس هر چند راحت، اما مناسب داشته باشند به خصوص مادر می بایست لباسی بپوشد که برجستگی های بدن او نمایان نشود.
وی اظهار داشت: اسلام جهت تربیت خوب، بوسیدن دختر شش ساله (غیر از فرزند خود) را برای مرد و بوسیدن پسر هفت ساله (غیر از فرزند خود) را برای زن قدغن کرده است؛ چونکه اینگونه کارها علاوه بر این که باعث انحراف جنسی آنان میشود، باعث بلوغ زودرس آنها هم می¬گردد و هر گونه جریان و کار و برنامه ای که به بلوغ زودرس طفل کمک نماید، خیانت و جنایت است. اسلام فرموده است: هرگاه دختر به سن تمیز یا نزدیک سن بلوغ رسید حتی پدر هم حق ندارد وی را به صورت کامل در آغوش بگیرد به نحوی که سینه دختر به سینه پدر بچسبد، بهتر است پدر فقط سر دخترش را بغل کند و او را ببوسد و نوازش کند و با بسیار حرف بزند و حرف او را بشنود و با کلمات محبت آمیز فراوان با او صحبت کند. مادر هم حق ندارد فرزند پسر خویش را که به سن بلوغ یا نزدیک سن بلوغ است، به سینه بچسباند.
وی اظهارکرد: قرآن کریم (در آیاتی که گذشت) به مردم مؤمن و متدین می فرماید: فرزندان را به دو دسته تقسیم کرده است: یکی آنهایی که به سن بلوغ نرسیده اند و دیگری آنان که رسیده اند. درباره ی آنهایی که به سن بلوغ نرسیده اند سفارش می کند که در سه وقت، با اجازه وارد اتاق خواب و خلوت والدین خود بشوند و این دستور، در جهت تأمین اسباب سلامت روحی کودکان و رشد طبیعی آنهاست که در غیر این صورت، برای آنها مصونیتی نخواهد بود.
استاد حوزه افزود: ولی در مورد اطفال بالغ می فرماید: هنگامی که فرزندان شما به سن بلوغ رسیدند، در هر حال باید برای وارد شدن بر شما اجازه بگیرند.
وی اظهار داشت: در اندام هر انسانی غدد جنسی وجود دارد که در سن مشخصی فعال می شود. این غدد در پسرها معمولا در همان سن بلوغ شرعی فعال شده و پسر مفهوم غریزه جنسی را از دوره بلوغ حس می کند؛ اما در دخترها فعالیت این غدد گاهی تا چندین سال بعد از سن بلوغ شرعی به تأخیر می افتد. جامعه ایده آل، جامعه ای است که پسرها و دخترها در سنینی با مفهوم غریزه جنسی آشنا شده و حس احتیاج به آنرا درک کنند که تا ازدواج؛ فاصله چندانی نداشته باشند.
این پژوهشگر دینی بیان کرد: حالا جامعه ای را تصور کنید که پسرها و دخترها زودتر از زمان طبیعی با غریزه جنسی آشنا شده و سالها بعد زمینه ازدواج برایشان فراهم می شود. فکر می کنید چه اتفاقی در این جامعه رخ خواهد داد؟ هم اکنون خیلی از دختران و پسران ما زودتر از زمان طبیعی به بلوغ جنسی می رسند؛ مثلا تعداد پسرانی که در سن 12سالگی با غریزه جنسی آشنا می شوند کم نیست؛ اما همین پسرها در سن بالای بیست وپنج سال ازدواج می-کنند؛ یعنی بیشتر از 13 سال با این غریزه دست و پنجه نرم می کنند. نوجوانی که در سن 12 سالگی به سن بلوغ می رسد؛ اما هنوز به سن رشد عقلی نرسیده، نمی تواند غریزه جنسی خویش را مدیریت کند.
وی با ذکر این مطلب که رفتار والدین بویژه مادر تأثیر فراوانی بر روی کودکان دارد، اظهارکرد: کودک از مصالح و مفاسد امور اطلاعی ندارد و نمی تواند در کارهایش هدف گیری درستی داشته باشد، بنابراین تمام توجه اش به پدر و مادر و اطرافیان است، اعمال و حرکات آنها را مشاهده می نماید و از آنان تقلید می کند.
وی اظهار داشت: کودکان بویژه دخترها شکل پوشش مادر خویش را تقلید می کنند اگر مادر همیشه با پوشش مناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر شده باشد که کودک هم تلاش میکند همان پوشش را از مادر تقلید کند. در دوران نوجوانی که نوبت به انتخاب میرسد می کوشد با مادر همانند سازی کند و همان شیوه مادر را برای خود انتخاب نماید.
منبع: khatoonyar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب