از ثبت الكترونیكی بیكاری تا برقراری مستمری در سامانه روابط كار
رئیس مركز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت رفاه با اشاره به زمینه شكل گیری و راه اندازی سامانه ثبت درخواست بیمه بیكاری در دوران كرونا اظهار داشت: به موازات سامانه بیمه بیكاری، طراحی سامانه جامع روابط كار هم در دستوركار قرار گرفت و الان همه متقاضیان می توانند بعد از احراز هویت، مابقی موارد را در حوزه روابط كار درخواست و به ثبت برسانند.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، سید جواد رضوی در سومین وبینار تخصصی «حمایت از بیمه شدگان بیکار شده سازمان تأمین اجتماعی در مواجهه با کرونا» که توسط موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی انجام شد اظهار داشت: فرآیند ثبت درخواست بیمه بیکاری به کلی به صورت دستی انجام می شد. در واقع در ۲۵ استان با رفتن به ادارات کار و عرضه مدارک صورت می گرفت و در هفت استان دیگر توسط کاریابی ها و دفاتر کاریابی انجام میشد.
وی ادامه داد: در واقع رجوع حضوری در تمام فرایندها شرط اول برقراری مقرری بیمه بیکاری بود. در شرایط کرونا برای انتقال از یک روش کاملا حضوری به روش کاملا الکترونیکی با سختی های بسیاری روبرو شدیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت رفاه با اعلان اینکه از ۱۵ اسفند ۹۸ مباحثی چون دورکاری کارکنان، نیمه تعطیل شدن دفاتر کاریابی و رعایت پروتکل ها در وزارتخانه عنوان شد اظهار داشت: هرمتقاضی بیمه بیکاری طبق قانون حداکثر ۳۰ روز فرصت داشت برای ثبت درخواست اقدام نماید حال باتوجه به این محدودیت ها باید چه می کردیم تا فرد بیکار شده متضرر نشود؟.
رضوی اضافه کرد: ازاین رو راه اندازی سامانه اینترنتی در دستورکار قرار گرفت. در نهایت مأموریت طراحی سامانه ای با قید فوریت به سرانجام رسید و تعداد کثیری از مشمولان ثبت نام کردند. همینطور بانک اطلاعاتی موجود در سازمان تأمین اجتماعی، مشمولینی که سه درصد حق بیمه بیکاری را پرداخت کرده بودند مشخص شدند و افراد با ورود کدملی و کدکارگاه متوجه می شدند و به آنها اعلام می شد که مشمول بیمه بیکاری هستند یا خیر.
وی با اعلان اینکه متقاضیان باید فرم ساده ای را تکمیل و ثبت درخواست را انجام می دادند اظهار نمود: برای مدیران کل استانی و حوزه ستادی وزارتخانه و تأمین اجتماعی این امکان فراهم شده بود که آخرین آمار ثبت نام شدگان را در لحظه مشاهده و دریافت نمایند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت رفاه اضافه کرد: نخستین بار بود که امکان دسترسی به چنین آماری فراهم شده بود. در مواجهه با مبحث کرونا دولت اقدامات حمایتی دیگری را برای مشاغل صدمه دیده که مشمول بیمه تأمین اجتماعی نبودند هم درنظر گرفته بود و حجم زیادی از تقاضا را در این سامانه شاهد بودیم.
وی افزود: به همین علت در همان ابتدا چک کردن و تطبیق اطلاعات افراد، جایگزین رسیدگی های کارشناسی و بررسی های دستی شد. تجربه حاصله از طریق اندازی این سامانه در دوران کرونا این بود که استان های ما تا حدودی با این روش آشنا شدند.
رضوی با اشاره به اینکه به موازات سامانه بیمه بیکاری، طراحی سامانه جامع روابط کار هم در دستورکار قرار گرفت و الان همه متقاضیان می توانند بعد از احراز هویت، مابقی موارد را در حوزه روابط کار درخواست و آنرا به ثبت برسانند اظهار داشت: امکان پیگیری پرونده هم وجود دارد. فرایندها تا انتهای کار همچون برقرای مقرری، اعلام شماره حساب و... پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: این یک فرصتی بود که کرونا در اختیار ما قرار داد و در کنار مبحث بسیار ناراحت کننده ای به نام بیکاری و سایر مسائل و تبعات مزبور، این امکان هم اکنون فراهم گشته است که افراد بتوانند به سادگی همه خدمات در حوزه روابط کار را به صورت الکترونیکی دریافت نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب