دسترسی به خدمات ۲۲ گانه بهزیستی با تاسیس مراكز مثبت زندگی
اواسط اردیبهشت ماه امسال بود كه سازمان بهزیستی كشور، بمنظور تاسیس مراكز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی)، طی فراخوانی از متقاضیان حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای صدور مجوز از طرف این سازمان دعوت به همكاری كرد.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، فراخوانی که صدور مجوز برای تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) را باستناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت و بخشنامه سال ۹۸ در دستور کار این سازمان قرار دارد.
حالا با گذشت بیش از ۴۰ سال از تشکیل سازمان بهزیستی کشور، این سازمان بعنوان یکی از نهادهای اصلی و تأثیرگذار در حوزه رفاه اجتماعی کشور و متولی ارتقاء سلامت اجتماعی، طراحی و اجرای راهکاری که امکان ارائه مجموعه ای از خدمات برای تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف را در دستور کار خود قرارداده و آنطور که "دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور" در صحبتهای خود بر لزوم تاسیس این مراکز تاکید کرده، قراراست این مهم در هفته بهزیستی محقق شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، درباب راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی، علی آزمون مدیرعامل کانون کلینیک های مددکاری توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می آید.
ـ راه اندازی مراکز مثبت زندگی چه تاثیری در تسهیل دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان بهزیستی دارد؟
از نظر من هیچ دلیلی وجود ندارد که در یک سازمان برای خدمت رسانی به اقشار مختلف جامعه به چند بخش تقسیم گردد تا مراجعین مجبور باشند برای رفع اشکال در بخشهای مختلف سر گردان شوند بدین سبب یکی از رسالتهای تاسیس مراکز مثبت زندگی اختتام دادن به سردرگمی مراجعین و دسترسی به خدمات ۲۲ گانه مراکز مثبت زندگی می باشد که مطمئنا دسترسی گروههای هدف رو به خدمات سازمان بهزیستی را تسهیل خواهد نمود.
ـاز نکات مثبت راه اندازی مراکز مثبت زندگی الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضرور افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی است نظر شما در این خصوص چیست؟
به نظر من الکترونیکی کردن خدمات به این معناست که هر کسی در هر جایی که زندگی میکند می تواند به خدمات دسترسی پیدا کند. آنطور که در دستور العمل مراکز مثبت زندگی هم ذکر شده قراراست فعالیت این مراکز محله محور می باشد بدین سبب ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعین همچون معلولین به ادارات بهزیستی شهرستان و استان در سراسر کشوررا کاهش خواهد داد چون می توانند مشکلات و خواسته های خودرا در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تاسیس گردیده مطرح و بر طرف کنند.
ـآیا وجود چنین مراکزی که مشابه آن در نهادهای دیگر نیز وجود دارد، سبب تسریع در ارائه خدمات و فراگیری و توزیع عادلانه خدمات به جامعه ف سازمان خواهد شد؟
بله دقیقا می توان وجود چنین مراکزی را با پلیس به اضافه ۱۰و یا دفاتر پیشخوان دولت مقایسه کرد البته بعضی از اشخاص این مراکزرا به عنوان دفاتر پیشخوان بهزیستی تعبیر می کنند منتهی با این تفاوت که در مراکز ذکر شده خدمات تخصصی صورت نمی گیرد ولی در مراکز مثبت زندگی خدمات تخصصی مددکاری صورت میگیرد.
ـ آیا استاندارد سازی ارائه خدمات در این مراکز سبب رضایت جامعه هدف سازمان خواهد شد؟
بدون شک یکی از اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات مناسب و یکسان به جامعه هدف می باشد. از طرفی با عنایت به این که سطح نظارت در مراکز مثبت زندکی در سه سطح شهرستان و استان و کشور خواهد بود بدین سبب این امر موجب برنامه ریزی بهتر در سازمان بهزیستی کشور بمنظور ارتقاء کیفیت خدمات خواهد شد.
ـراه اندازی مراکز مثبت زندگی، چقدر می تواند به افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدی گری دولت و شفافیت در کارهای
بهزیستی کمک کند؟
با گسترش تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور و آشنا شدن مردم با اینگونه خدمات و در دسترس بودن خدمات بهزیستی برای تمام افراد جامعه چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، همین طور نظارت سیستماتیک بر نحوه ارائه خدمات موجب استقبال مردم و بخش خصوصی از مراکز مثبت زندگی می گردد از طرفی بالطبع سبب کاهش تصدی گری دولت هم خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب