چالش بیمه ای پیمانكاران سرویس مدارس، مشكلات سرویس های خصوصی مدارس
به گزارش خاتون یار دبیر انجمن صنفی كارفرمایی سرویس مدارس استان تهران با اشاره به چالش بیمه ای پیمانكاران سرویس مدارس كه باعث طرح مبحث در دیوان عدالت اداری شده است اظهار داشت: كسورات ۷.۸ درصدی تامین اجتماعی از قراردادهای پیمانكاری، در حالیكه رابطه دستمزد بگیری و كارگر و كارفرمایی با رانندگان احراز نشده، یك هزینه سرباری برای شركت ها و در نهایت برای خانواده دانش آموزان است كه امیدواریم با طرح مبحث در دیوان عدالت اداری حل و فصل شود.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، مصطفی سامانی در نشستی خبری با اشاره به اینكه این انجمن در آبان ۹۷ شكل گرفت اظهار نمود: اعضای این انجمن شخصیت های حقیقی و حقوقی پیمانكاران سرویس مدارس هستند.
وی ادامه داد: ۴۳۰۰ مدرسه در شهر تهران مشغول فعالیت اند، از این تعداد ۲۰۰۰ مدرسه سرویس دارند كه بیشتر از ۱۸۰۰ مورد در سامانه سرویس مدارس ثبت شده اند. ۷۵۰ پیمانكار حقیقی و حقوقی داشتیم كه ۴۲۸ مورد ثبت شده اند.
دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران با اشاره به اینكه یكی از اشكالات همه صنوف این است كه واحدهای بالادستی تمایلی به همكاری با آنها ندارند اظهار داشت: مشكلات در این صنف زیاد است و چندین سال است كه مطرح بوده ولی كسی سبب و بانی آن نبوده است. انجمن صنفی سرویس مدارس را برخی از فعالان این حوزه تشكیل داده اند تا بتوانند اهداف و مشكلات را به شكل حقوقی و در راه خود دنبال كنند.
سامانی افزود: بخشی از مشكلات موجود، باعث اجحاف در حق اولیاء و رانندگانی است كه خدمات عرضه می كنند.
وی درباره سرویس های خصوصی كه والدین به آنها اعتماد می كنند اظهار داشت: اولیایی كه از سرویس شخصی برای رفت و آمد فرزندان خود استفاده می نمایند توجه داشته باشند كه شاید چون نظارتی وجود ندارد امكان دارد مشكلاتی بر آن مترتب باشد. اما وقتی زیرمجموعه شركت های پیمانكاری قرار بگیرند مواردی چون اعتیاد، سوء سابقه، بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث و… حتما كنترل و نظارت می شود.
دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران اضافه كرد: هر اتفاقی برای دانش آموزان رخ دهد خود راننده و پیمانكار مسئول خواهند بود.
سامانی درباره بیمه رانندگان سرویس مدارس و علت كسر حق بیمه ۷.۸ درصدی از قراردادهای پیمانی پیمانكاران اظهار داشت: بیمه و كسورات آن همچون چالش های موجود است و انجمن ناچار شد این مورد را از راه دیوان عدالت اداری پیگیری كند كه امیدواریم به نتیجه برسد تا بخشی از هزینه سرباری سرویس مدارس كاسته شود. شكی نیست كه هر شركت حقوقی باید افراد زیرمجموعه خویش را بیمه كند اما در قراردادهای ما، رابطه كارگر كارفرمایی آنطور كه در قواعد و مقررات بیمه ای قید شده، بین راننده و شركت وجود ندارد.
وی افزود: رانندگان از خودروی شخصی خود برای جابجایی دانش آموزان استفاده می نمایند و اگر ابزار دخالت واضح در كسب درآمد داشته باشد، نمی توان رابطه كارگر كارفرمایی را لحاظ كرد، ضمن آنكه راننده ساعات موظفی برای حضور در محل كار ندارد و تنها دو مرتبه در روز را اقدام به حمل و نقل دانش آموزان می كند و رابطه دستمزد بگیری با پیمانكار ندارد.
دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران تصریح كرد: چالش بر سر این است كه این رابطه دستمزد بگیری و كارگر و كارفرمایی احراز نشده و نباید درصدی از حق بیمه كسر شود. در حالیكه تامین اجتماعی بابت قراردادهای پیمانی ۷.۸ درصد حق بیمه و كسورات از قراردادها در هر سال كسر می كند و این كسورات ۷.۸ درصدی از قراردادهای پیمانكاری، یك هزینه سرباری برای شركت ها و در نهایت برای خانواده دانش آموزان است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب